Susanne Persson, ny mångfalds- och inkluderingsstrateg på Mitt Liv.

Mitt Liv stärker närvaron i norra Sverige genom rekrytering och etablering i Jämtland

Från och med den 16 januari kliver Susanne Persson in som mångfalds- och inkluderingsstrateg på Mitt Liv, med uppgift att etablera Mitt Liv i Jämtlands län. Expansionen innebär att Mitt Liv stärker sin närvaro i norra Sverige för att stötta fler arbetsgivare med strategier, utbildning och verktyg inom mångfald, inkludering och kompetensförsörjning.

Susanne Persson har en lång erfarenhet som projektledare både regionalt och internationellt, där hon har drivit ett flertal projekt i norra Sverige med fokus på att förändra normer och attityder. Hon har bland annat varit regional projektledare för projektet ”Integration Jämtland/Härjedalen” där samtliga kommuner i länet deltog. Projektet slutrapporterades 2018 och resulterade i att Jämtland blev bäst i landet på att få utrikesfödda snabbt in i arbete eller studier.

Susanne har också varit fackligt engagerad på regional och nationell nivå, där hon drivit frågor kring inkludering, likabehandling, psykosocial arbetsmiljö och stressrelaterad ohälsa.

”Att få ta stafettpinnen och etablera Mitt Liv i Jämtland är en otroligt spännande och hedrande uppgift. Eftersom jag arbetat med dessa frågor under en lång tid i länet, vet jag att det finns behov av en aktör som kan stötta arbetsgivare med verktyg och strategier för att skapa mer inkluderande och konkurrenskraftiga arbetsplatser. Jag är övertygad om att Mitt Liv kommer att göra nytta och skapa förändring och jag ser fram emot att vara en del av den resan”, säger Susanne Persson.

”Vi är väldigt glada att ha Susanne ombord som kommer att bidra med sitt breda nätverk och sin erfarenhet från stora organisationer, myndigheter och offentlig sektor. Jämtland är en expansiv region där vi ser en stor potential för arbetsgivare att arbeta med kompetensförsörjning och mångfald och inkludering som en affärskritisk fråga. Med Susanne på plats i Jämtland kan vi arbeta nära arbetsgivare i regionen och bidra till en mer inkluderande arbetsmarknad”, säger Lenka Prokopec Karlberg, VD på Mitt Liv.

Susanne kommer att vara baserad i Östersund men arbeta med företag och organisationer i hela länet med omnejd.

Mitt Liv AB (svb) är ett socialt företag som sedan 2008 har arbetat för ett inkluderande samhälle och en arbetsmarknad som värdesätter mångfald. För att uppnå vår vision samarbetar vi med arbetsgivare genom att ge dem strategier och konkreta verktyg för att framgångsrikt arbeta med mångfald och inkludering. Inom konsultverksamheten utbildar vi drygt 6000 personer per år och har cirka 45 samarbetspartners i vårt nätverk. Vi driver också Sverige största mentorprogram, Mitt Livs Chans, där vi genom mentorskap och utökade kontaktnät förbättrar förutsättningarna till ett kvalificerat jobb för akademiker med utländsk bakgrund. Vi stöttar årligen cirka 1000 adepter som saknar jobb i motsvarande sin kompetens i Sverige.

Mitt Liv är ett aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning (svb), vilket innebär att all eventuell vinst återinvesteras i verksamheten. Mitt Liv är religiöst och partipolitiskt oberoende. För mer information, besök oss på www.mittliv.com