Lansering av mjöd i Beställningssortimentet

Mjöd har i allt för lång tid, varit en bortglömd vara i Sverige. Det fanns en tid då mjöd var högst prisat, och mest uppskattat, av alla drycker, men även då var det troligtvis en bristvara. Idag, varken produceras eller importeras särskilt mycket mjöd i Sverige. Mjödhamnen vill se ändring på detta, dels genom att erbjuda de bästa mjöd som världen har att ge, men också genom att informera om mjöd i allmänhet. Så om du är intresserad av att köpa mjöd, eller bara vill veta mer, så har du kommit till rätt plats.
Nu i Juli 2007 så lanseras så mycket som 9 olika mjöd i systembolagets Beställningssortiment.
Det handlar om 4 olika mjöd ifrån Polen (Korzenny, Piastowski, Staropolski och Jadwiga) och 5 ifrån USA (Honeymoon Nectar, Cranberry Mead, Heidrun California Orange Blossom, Heidrun California Sage Blossom och Heidrun Nevada Alfalfa Blossom).
Korzenny - kommer att bli vårat billigaste mjöd, vilket är ett polskt halv-sött och kryddat mjöd. En så kallad czórniak vilket är den minst söta mjödtypen i Polen.
Piastowski -  är ett tyngre mjöd än Korzenny -en så kallad trójniak - vilken, som också är kryddad, men med betydligt friskare örter än Korzenny, och lämpar sig som digestif.
Staropolski -  är ett utpräglad dessertmjöd buteljerat i lerkrus. Det är en Dwójniak vilket innebär att samma mängd honung som vatten går åt i produktionen, vilket är en ofantlig mängd. Även viss del hallonmust ingår i receptet.
Jadwiga - Även känd som mjödens drottning, och är namngiven efter den polska drottningen med samma namn, är en Póltorak den allra tyngsta sorten av polska som är gjord på hela 2/3 honung och 1/3 vatten. Hallon och nypon förgyller mjödet.
Honeymoon Nectar, Sweet Honeywine - är ett välkänt mjöd från norra kalifornien som vunnit många medaljer genom åren i internationella mjödtävlingar. Karaktären på honungen som mjödet gjorts av är ytterst speciell, med väldigt många smaker. Ett sött mjöd att njuta av.
Cranberry Mead - är ett mjöd från samma producent som gjort Honeymoon Nectar som också vunnit mycket medaljer. Mjödet innehåller förutom honungen en väldigt stor andel tranbär. Resultatet är en dryck med glöggtoner som är ljuv och syrlig samtidigt. Än så länge är det Mjödhamnens enda mjöd som har kraftiga frukt eller bär-inslag.
Heidrun, California Orange Blossom - är ett  mousserande mjöd av apelsinblomshonung tillverkat på samma traditionella metod som används vid champagne-tillverkning. Apelsinblomshonungen har en mycket speciell, lite gräddig karaktär med tydlig doft av smultron. Mjödets väldigt speciella toner passar sommarhalvåret ypperligt.
Heidrun, California Sage Blossom - har en mer neutral smak än Orange Blossom, och påminner väldigt mycket om ett mousserande vitt vin. Salviahonungen, har dock sin tydliga karaktär, det är bara att den påminner lite om vindruva. Det är ett mjöd, som passar väldigt bra, till t.ex. rökt fisk.
Heidrun, Nevada Alfalfa Blossom - är av en äldre årgång (2003) och betydligt sötare än de andra två mjöden från Heidrun (vilka båda är näst intill helt torra). Det lämpar sig bra till en syrlig dessert. Alfalfahonunger ger den vissa äppeltoner.
Mjödhamnens förhoppning är att ett så här pass brett utbud av olika mjöd, kommer få folk att få upp ögonen för hur kul det kan vara med mjöd och hur stor variation det finns.