Mobil Mjödproduktion - en möjlighet!

I början av Januari 2010 uppkom en idé som antagligen kommer att förändra Mjödhistorien på mer än ett sätt. Det har tagit en viss tid att undersöka om idén är genomförbar, men det verkar nu som att den kommer att vara det.

Idén är att ha en mobil tillverkning av mjöd för att kunna producera lokalt mjöd på mer än en plats med samma utrustning, och att på så sätt kunna nå ut med mjöd lokalt till fler än 1 Systembolag.

För att idén ska kunna genomföras på ett gångbart sätt är det flera olika myndigheter som måste ge sitt klartecken.

Dessa är: Statens Folkhälsoinstitut, Skatteverket, Kommunerna, Systembolaget

Och det verkar som att samtliga av dessa myndigheter ser ett sådant projekt som tillåtet!

Statens Folkhälsoinstitut är de som delar ut tillstånd för tillverkning av alkoholhaltiga drycker. De har väldigt höga krav på säkerhet, och har ställt ytterliggare krav på en mobil anläggning än på en fast, men ser inget principiellt problem med en mobil tillverkning, så länge kraven uppfylls. de extra krav som ställts är:

- 24 timmars bevakning av tillverkningen

- GPS-larm med utryckningsmöjlighet i hela landet

- Rejäla lås och väggar på fordonet

- Att de meddelas varje gång fordonet ska flyttas

Skatteverket godkänner skatteupplag för att kunna lagerhålla alkohol. I planen för den mobila produktionen av mjöd så ingår att vi lagerhåller den färdigjästa mjöden i en lagerlokal, som blir ett mellanstopp för avtappning efter varje tillverkningsplats som besöks. Skatteverket har meddelat att de inte kan godkänna ett fordon som ett skatteupplag, men att lagerlokalen skulle kunna godkännas. Detta skulle i så fall innebära att man blir tvungen att betala ut alkoholskatt i förväg i samband med varje produktion, för att sedan få tillbaka den i månadsslutet när mjödet förts in i skatteupplaget. Lite krångel alltså, men inte alls någon omöjlighet!

Kommunerna är de som godkänner en livsmedelslokal. Här förväntades att det skulle krävas att vi fick fordonet godkänt som livsmedelslokal i varje kommun vi besökte. Det visade sig vara betydligt enklare med deras nya regler! Dels behövs inte längre något godkännande för att komma igång, utan enbart en registrering. Och dels fanns nya villkor för mobila verksamheter, vilket innebar att de bara behöver vara registrerade i 1 kommun. Det enda lite smått krångliga är att fordonet och lagerlokalen behövdes registreras separat.

Hos Systembolaget tog det längst tid att få svar, men de slutade med att de var väldigt entusiastiska över idén och tyckte absolut att det skulle få saluföras lokalt om man gjorde på det här sättet.

En utredning som gav ett underbart resultat alltså! Dags att göra affärsplan, börja titta på lastbilar, lagerlokaler, mjödtillverkningsutrustning, och skapa kontakter med biodlare!

• transporter