BostadsrättsMässan 11-13/11 i Malmö påvisar att kunskap, insikt, ”morötter” och nya lagkrav krävs för att ha en chans att få fart på energieffektivisering och kunna uppnå Sveriges energimål

På årets BostadsrättsMässa i Malmö finns drygt 100 utställare representerade och ett 25-tal programpunkter genomförs. Angelägna frågor diskuteras - såsom exempelvis valutgångens möjliga effekter för bostadsrätten, om insatshöjning är en lösning då bostadsrättsföreningens räntekostnader stiger, hur 0 kr i månadsavgift kan vara möjligt i bostadsrätt. Energimyndigheten redovisar regeringsuppdrag för att få fart på energieffektiviseringen. Experterna på bostadsrätt finns på plats för besökarna.

BostadsrättsMässan genomförs varje år, sedan år 2000, växelvis i Stockholm och Göteborg/Malmö. I år arrangerades mässan i Göteborg i oktober månad och arrangeras nu 11-13 november på Stadionmässan i Malmö. BostadsrättsMässan är ett etablerat och uppskattat forum för styrelser, bostadsrättsinnehavare och andra bostadsrättsintresserade och växer stadigt för varje år. Utställarintresset är i år betydligt större än tillgängliga mässlokaler i Malmö.

Kunskapsmässa
BostadsrättsMässan är en kunskapsmässa där aktuella produkter och tjänster liksom aktuella frågor, regelverk, nya myndighetskrav och baskunskap presenteras, analyseras och diskuteras. Sedan alla år har branschens ”tungviktare” SBC, HSB och Riksbyggen deltagit som medarrangörer. Tillsammans representerar de majoriteten av Sveriges alla bostadsrättsföreningar och garanterar med sin långa och breda erfarenhet kvalitet i budskapen.

Fokus på energieffektivisering
På årets mässa sätts stort fokus på allvaret med krav på energieffektivisering – bland annat vid seminarium lördag 13 november kl 11.30. Regeringsuppdrag till Energimyndigheten och aktuellt förslag till ny lagstiftning med målet ”kraftfull energieffektivisering” redovisas. Under seminariet ”Aktuella frågor för bostadsrätten” diskuteras bland annat valutgångens möjliga effekter, nödvändig upprustning av miljonprogramsområdena, ägarlägenheter, ROT-avdragen, insatshöjning/kapitaltillskott med mera. Expertpanel med ekonom, tekniker och jurist svarar på publikfrågor varje dag. Hela mässprogrammet kan hämtas på www.bostadsmassan.se.

För vidare information:

Peter Höglund, mässansvarig, bostadsmassan@telia.com, tel 070-7792060.

Chris Hammar, projektledare, programansvarig, chris.hammar@comhem.se, tel 073-9887293.

Regioner