Icko Clean sanerar spårbunden trafik, nu miljö och kvalitetscertifierade enligt ISO 9001 och ISO 14001

Icko Clean AB, Göteborg sanerar spårbunden trafik, kvalitets- och miljöcertifierade.

”En grym konsult och engagemang från egen personal gjorde resan mot ISO-målet mödan värt”, det säger Icko Cleans verksamhetschef Jimmie Karlsson när han berättar att företaget nu är certifierat enligt ISO 9001 & ISO 14001. Icko Clean tvättar och sanerar spårgående trafik men också bilar och motorcyklar. Jimmie fortsätter: ”Vi är också ett socialt arbetsintegrerande företag där all vinst återinvesteras i företaget.”

Varför började ni tänka i ISO-banor?

”Vi behövde ISO-certifiera oss för vi jobbar i en bransch där vi ständigt behöver förbättra oss och tänka framåt, både kvalitets- och miljömässigt, berättar Jimmie Karlsson, verksamhetschef.” Med kunder som SJ, MTR Express och Green Cargo kommer krav på både miljöarbetet och ur kvalitetssynpunkt.

Icko Clean utvecklar internt olika saneringstekniker och utforskar användningen av bättre och mer miljövänliga produkter. Där det är tekniskt och ekonomiskt möjligt kommer man sträva mot att överträffa de mål som satts upp.

Arbetet med certifieringen var mödan värt

Ett arbete med en certifiering överlag är alltid krävande, men med engagemang och vilja från alla inblandade så är det helt klart värt mödan. ”Arbetet med Certway har varit grymt vill jag påstå. Ralph Lindahl som var vår konsult i projektet gick in med ett fantastiskt engagemang och är riktigt slipad när det kommer till kvalitet- och miljöledningssystem. Tummen upp!” avslutar Jimmie.

Verksamhetsmanualen central och vägledande

Som de flesta företag så kommer vi ha nytta av certifieringen både internt och externt. Framförallt så har vi idag vår verksamhetsmanual att utgå från, den vägleder oss i de olika delarna i verksamheten.

Vi synliggjorde alla processer och företagets mål

En av de viktigaste lärdomarna var att vi synliggjorde företagets alla processer och mål. Framtagandet av vår verksamhetsmanual hjälpte oss synliggöra detta.

Framtiden som certifierat företag?

Icko Clean kommer fokusera på uppsatta mål och tillgodose kundens behov. Detta gör vi med kvalitet, människa och miljö i fokus.

Fakta Icko Clean AB

Icko Clean AB är ett socialt arbetsintegrerande företag där all vinst återinvesteras. Namnet ”Icko” kommer från den förra ägaren och fick vara kvar när vi köpte företaget för 10 år sedan.

Icko Clean AB tvättar och sanerar spårgående trafik och personbilar till både privatpersoner och företag. Några av våra kunder är SJ AB, SJ Götalandståg, Green Cargo, MTR Express, Infranord, och Göteborg Stads leasing. Omsättning 5,3 MKR med 5 anställda. (2017).

Kontaktuppgifter:

Icko Clean AB