Träffa grannar, koppla av och hitta ingredienser till middagen i Holmas fruktlund.

​Fruktlund på Holma ska bidra till grannsamverkan och skön närmiljö

I dagarna står en fruktlund på Holma färdig. I fruktlunden finns fruktträd, bärbuskar och kryddor som kommer bidra med måltider både för de boende i området och till bin och fjärilar som flyger förbi.

Önskemålet om en fruktlund kom 2015 från Lyckoklövern som är en av Holmas lokala hyresgästföreningar. Tanken var att det skulle bli lite som en köksträdgård för Holmaborna. Platsen skulle vara fridfull och det skulle gå att läsa en bok eller bara sitta ner och njuta en stund.

Samarbete för att hitta idéerna

- Vi på MKB gillade idén och valde en plats, säger Ryan Bozorgian som är Bosocial utvecklare på MKB Fastighets AB. Vi sa också från början att om detta nu skulle bli en attraktiv plats ska vi se till att kunna skapa möjligheter för vidare utveckling av fruktlunden. Vi satte oss ned med den lokala hyresgästföreningen och påbörja diskussionen för hur och vad vi ville göra.

Självförvaltare tar hand om fruktlunden

Tillsammans med en konsult tog vi fram ritningar och en anläggningsfirma förverkligade dem.

- Eftersom Holma är känt för sin väl etablerade självförvaltning var det givet att det skulle vara en ny grupp självförvaltare som skulle ta hand om och förvalta vår blivande fruktlund, säger Ryan Bozorgian.

Hyresgästföreningen knackade dörr på Snödroppsgatan 60, i det hus som ligger närmast för att dels presentera vad som är på gång och dels se hur stort intresse det fanns i att odla och förvalta Holmas blivande fruktlund. Två personer är engagerade självförvaltare i fruktlunden idag och fler är på gång.

Ryan Bozorgian 040 - 31 36 36