Idag fylls höghuset i MKB:s ekologiska Greenhouse i Ekostaden Augustenborg

I dag har 32 förväntansfulla familjer hämtat ut nycklar till sina sprillans nya odlingslägenheter i Greenhouse höghus. Här väntar nu härlig social gemenskap, odling på hög nivå och ny miljöteknik som bara spjutspetsprojektet Greenhouse kan erbjuda.

Barbro Gustavsson som lämnar havsutsikt på Limhamnsvägen är en av de lyckliga som flyttar in. Hon lockades framför allt av de stora odlingsbalkongerna och den sociala gemenskapen.

-I min andra lägenhet bodde jag som i en fågelholk och balkongen var pytteliten och gick inte att odla på, säger hon. Jag är också en väldigt social människa och min son sade att här kan du hitta andra som är som du mamma, det blir perfekt.

Izabella Klüft flyttar in med man och två barn. Hon och familjen ser mycket fram emot att umgås med grannarna och kunna dela intresset kring miljö och odling. Det fanns inte på Möllan där de tidigare bodde, menar hon.

-Vi ska komma igång och odla mat och örter. Även läkande växter tycker jag skulle vara spännande att odla, säger Izabella.

Axel och Sarali är ett par och studerar i Lund. Detta är deras första gemensamma lägenhet och de berättar om pirrigheten.

-Vi är helt exalterade säger Axel och skrattar.

-Ja och jag kände mig helt toppad i morse när jag vaknade redan halv sex säger Sarali. Vi har verkligen längtat efter det här.

-Jag studerar global utveckling och Axl läser till miljöingenjör så vi är verkligen intresserade av hela det här miljökonceptet säger Sarali. Det känns fantastiskt att kunna bo så här grönt och hållbart mitt i staden. Det här kommer att bli jättebra för oss.

Hos nyinflyttade Christina Sjöberg på sjätte våningen finns lite oro över hur de två katterna ska trivas. Annars tycker hon att allt känns jättebra och hon har verkligen längtat efter att flytta in.

-Jag gillar hela konceptet och den gröna livsstilen har varit ett intresse länge. Jag odlar en del men ser fram emot att lära mig mer av de andra här.

Om Greenhouse

Odling och social gemenskap är en väsentlig del av Greenhouse koncept. Varje lägenhet har en cirka 20 kvadratmeter stor balkong med odlingslådor. Det finns också en växtverkstad där jord och växter hanteras före plantering. Halva balkongen är inglasad för att skapa olika temperaturzoner.

På takterrassen finns gemensamma odlingslotter, ett kupolformat växthus och härliga möjligheter till rekreation. På höghusets tak, med en fantastisk utsikt, finns ett stort gemensamt växthus för vinterförvaring av växter. I källaren finns möjlighet att vinterförvara frukt och grönsaker.

Ett unikt boende i en unik omgivning

Greenhouse är ett av Sveriges främsta projekt inom energi, miljöteknik, odling och social gemenskap. Huset har fått mycket uppmärksamhet och flera utmärkelser de senaste åren både i Sverige och internationellt. Här finns de flesta smarta lösningar för en bättre miljö och en grön livsstil som gröna tak, solceller, källsortering samt separat mätning och debitering av varmvatten och el.

MKB använder Greenhouse för att testa och utvärdera olika miljösatsningar som sedan förs vidare till annan nyproduktion. De boende kommer att delta i utvärderingar och engageras i utbildningar och seminarier om odling och hållbar livsstil.

Ekostaden Augustenborg har en lång historia av omfattande satsningar för ett mer socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart bostadsområde. Det är ett testområde för MKB:s nya miljölösningar och många goda idéer har testats och utvecklats här genom åren tillsammans med boende i området.