Flygfoto över Greenhouse och Ekostaden Augustenborg

Igår invigdes MKB Fastighets AB:s hållbara Greenhouse i Ekostaden Augustenborg, Malmö

I strålande sol och högsommarvärme invigdes Malmös, och kanske Sveriges, i särklass grönaste och skönaste hus – Greenhouse. På en före detta koleldad panncentral har Greenhouse tagit plats och blivit ett kännetecken för hur ny teknik och hållbar livsstil kan förenas mitt i Malmö. Att Ekostaden Augustenborg satt Malmö på kartan vad gäller hållbar livsstil var alla invigningstalare eniga om – och att Greenhouse nu befäster denna position.

Med på plats denna soliga eftermiddag var Kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh, arkitekt Kenji Miyazu på Jaenecke Arkitekter, NCC Construction:s affärsutvecklare Madeleine Nobs och MKB:s VD Terje Johansson. Alla var överens om att Greenhouse på alla sätt är ett exceptionellt hus som skapat nya förutsättningar för framtidens boende, byggande och samarbete.

Greenhouse är juvelen i kronan

Katrin Stjernfeldt Jammeh betonade betydelsen av Greenhouse i Malmös bostadsbyggande och att det nya gröna huset stärker Malmös varumärke:

-Vi bygger för att växa och för att alla ska ha lika tillgång till staden, med kvaliteter som gör livet gott att leva. Greenhouse är juvelen i kronan, här går det att odla intressen och gemenskap.

Resan har bara börjat

Arkitekt Kenji Miyazu satte Greenhouse och Ekostaden Augustenborg i ett historiskt perspektiv. Augustenborg är MKB:s äldsta egenproducerade bostadsområde och när det byggdes för snart 70 år sedan var det en testbed för den tidens stadsutveckling. Med Greenhouse lever arvet vidare med samma ambitioner som tidigare - att tillföra staden nya bostäder i kombination med positiv utveckling. Invigningen av Greenhouse var bara början på resan. Kenji Miyazu sammanfattade:

-Greenhouse är till för dem som bor, jobbar, och hämtar på dagis och alla grannar. Det är i vardagen Greenhouse kvaliteter skapas. Att det är lite grönare och skönare.

Prestigeprojekt som förändrat branschen

I rollen som affärsutvecklare med fokus på hållbara affärer på entreprenören NCC Construction gav Madeleine Nobs en eloge till beställaren, arkitekten och politiken. Greenhouse är ett exceptionellt projekt där fokus på människan resulterat i ett behov av att tänka om och tänka nytt. NCC har i sin tur haft en tydlig ambition att vara en exceptionell leverantör. Madeleine Nobs konstaterade:

-Greenhouse är ett flaggskepp för NCC.

Bli miljökämpe - flytta till stan

Tusentals timmar och tankar har lagts ner under många år för att kunna inviga Greenhouse idag. Resultatet är ett unikt hus dedikerat till en hållbar livsstil. MKB:s VD Terje Johansson framförde ett varmt och stolt tack till alla medarbetare, samarbetspartners, kunder och grannar för deras engagemang, kunskap och tålamod på vägen mot Greenhouse. Nu ska MKB omsätta kunskapen från Greenhouse i både nyproduktion och befintligt bestånd. Terje Johansson uppmanade alla åhörare:

-Bli miljökämpe och flytta till stan!