Ingela som bor i Nyadala fikar med Sofia från MKB på det nya trädäcket utanför växthuset. Alla som bor här är välkomna att sätta ut möbler och umgås.

​Nydalas nya vardagsrum

Ingen vet riktigt varifrån namnet Kontinentalgården kommer. En del säger växthuset, andra glashuset. Men oavsett namn så är platsen mellan Lektorsgatan och Adjunktsgatan en ny, grönskande plats där de som bor i Nydala kan mötas, fika, odla, spela schack, leka eller göra vad de vill.

En varm sommardag i juli sitter Ingela och Mirijam och pratar med Sofia från MKB på trädäcket utanför växthuset. Båda har bott i Nydala i cirka 15 år och de känner varandra och många av grannarna väl.

-Idén om den här gården kom från oss som bor här. Vi ville ha en familjär mötesplats där alla, oavsett ålder, kan mötas. Även de barn som upplevs som ”stökiga” är välkomna, jag tror på att ge dem ansvar och jag kämpar för att alla ska känna sig välkomna, säger Mirijam.

Ingela är en fena på att odla och hon startade odlingen inne i växthuset.
- Där finns bland annat tomater, gurka, paprika, pumpa. Jag tycker mycket om odling eftersom det är avkopplande, säger hon.

Än så länge känner inta alla i området till att Kontinentalgården finns, men dörren in till växthuset är öppen mellan klockan 7 och 22 och vem som helst kan gå in och göra kaffe eller plantera en växt.
- De som har hunnit vara här sedan invigningen den 29 juni har uppskattat det mycket. Vi har än så länge haft tango, Bokbussen, workshops och capoeira, säger Sofia Wittmann, bosocial utvecklare på MKB.

Eftersom sommaren fortsätter planeringen av evenemang tillsammans med barn och vuxna i Nydala. Vad det blir beror helt på vad de vill göra.

Vad: En ny mötesplats med växthus, sittplatser, pingis- och schackbord.
Var: Mellan Lektorsgatan och Adjunktsgatan i Nydala.
För vem: Alla som bor här.
Finansiering: Boverket och MKB

Sommarprogram:
Capoeira torsdagar klockan 16-18.
Tangoskola de kommande fem måndagarna klockan 19.21.
Bokbussen 1/8 klockan 13-16 med återbruksworkshop klockan 14-16.
Snickeriworkshop 1/8 med Ett hem att trivas i.

Sofia Wittmann
Bosocial utvecklare, MKB