Manal Farouk Bahnam förbereder sparris till dagens middagskassar.

Succé när Yalla trappan ställde om i krisen

Många av de kunder som hyr lokal av MKB Fastighets AB runt om i Malmö har det tufft i coronans spår. En av dem är Yalla trappan, ett kvinnokooperativ och socialt företag som hjälper långtidsarbetslösa kvinnor in i arbetslivet. När coronakrisen fick deras cateringverksamhet och café att stänga behövde de tänka nytt. Nu erbjuder de middagskassar med färdiglagade måltider i hela Malmö.

I Yallas kök är det fullt liv. Sparrisen kokas, mohgrabien blandas och lunchlådor paketeras. Det är svårt att tänka sig att nästan hela kökets vanliga verksamhet plötsligt försvann för några veckor sedan. Då ställdes alla cateringuppdrag in och deras lunchservering stängdes på grund av coronakrisen. Men Yalla trappan ställde snabbt om. Nu levereras omkring 100 middagskassar till hushåll i Malmö med omnejd två dagar i veckan. Nu har även Yallas grillkasse gjort premiär.

Zeina Doulani har varit på Yalla trappan i 10 år, först som praktikant och sedan som anställd. Hon ansvarar för catering och det är hennes mammas recept som ligger bakom Yalla trappans eftertraktade fikonmarmelad. Idag är hon en av handledarna för de deltagare i Yallas väg till arbete som gör praktik i storköket. När den vanliga verksamheten i princip lades ner blev hon först väldigt ledsen, men tycker att konceptet med matkassar har blivit en riktig succé.
– Matkassen är en jättebra och kul idé, det är mycket action i köket, säger Zeina.
– Man känner att man lever!

Det håller Helena Håkansson med om. Hon är kökschef och var den som kom med idén med matkassen. Förutom att matkassarna nu håller igång verksamheten ser hon också att de ger en bra marknadsföring av Yalla trappans arbete.
– Nu har vi stammisar i Limhamn och Bunkeflo som äter vår mat varje vecka, och som innan det här kanske inte ens kände till att vi fanns, säger hon.

Varför man ska äta just Yalla trappans luncher är hon klar över.
– Här finns en enorm råvarokärlek, allt används och inget går till spillo.

De flesta kvinnorna i köket deltar i projektet Yallas väg till arbete som är ett samarbete mellan Yalla trappan, Malmö stad och Arbetsförmedlingen. Just nu deltar ungefär 40 kvinnor i verksamheterna inom kök, lokalvård och sömnad. Ungefär halva tiden får kvinnorna praktisk arbetslivserfarenhet. Resten av tiden får de undervisning i svenska och att exempelvis kunna söka jobb och skriva ett cv.
– Det handlar om att få vara del i ett sammanhang och upptäcka glädjen i att arbeta, berättar Anna Rydén som är projektledare.

Målet är att deltagarna efter sina 6 månader i projektet antingen ska utbilda sig vidare eller komma in i arbetslivet.
– En del vill fortsätta förbättra sin svenska i SFI, andra känner sig redo för att söka jobb eller utbilda sig vidare, berättar Anna.

Nu har de frivilliga chaufförerna som levererar maten runt om i Malmö börjat dyka upp för att hämta lunchkassar. En och annan lunchkund kommer också förbi för att hämta sin mat.

Zeina ger kassen till en kund som hämtar lunch för två. Hon presenterar innehållet: mogrhabie med ruccolaolja, tomat, lök, chili och granatäpple, färsk grön sparris från Möllegården med lite creme på ingefära, citron-smetana och Monas minipita med anis och sesam.
– Smaklig måltid!

Besök www.yallatrappan.se för att se mer information och beställa Yallas Middagskasse med fantastiska smaker från Mellanöstern – ny meny varje vecka. Leverans inom Malmö på tisdagar och torsdagar, klockan 11-13 samt 15-17.

Pris: 75 kronor/person.

Fakta:
Kunder som hyr lokal av MKB och har drabbats ekonomiskt och till exempel ingår i någon av de branscher som regeringen definierat som extra utsatta kan få hyresrabatt. Varje fall prövas individuellt efter ansökan. Kunderna kan få en reducering på upp till 50 procent av bashyran i upp till tre månader. I de fall kunderna omfattas av regeringens krispaket finansieras hälften av reduceringen av staten, den andra halvan står MKB för.

MKB är ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag med 370 anställda och ägs av Malmö stad. Med 26 400 lägenheter och 1 000 kommersiella lokaler är vi det största fastighetsbolaget i Malmö med ett värde på runt 48 miljarder kronor. Vi har 32 procent av hyresmarknaden i staden och runt 65 000 Malmöbor bor i en MKB-lägenhet.