MKB Konst är en app med 39 offentliga konstverk utmärkta på en karta över hela Malmö.  Ladda ned appen och ge dig ut på upptäcktsfärd (finns där appar finns)!
MKB Konst är en app med 39 offentliga konstverk utmärkta på en karta över hela Malmö. Ladda ned appen och ge dig ut på upptäcktsfärd (finns där appar finns)!

Upptäck konsten i staden – promenera med MKBs nya app!

MKB Konst är en app för dig som gillar att upptäcka Malmö, är promenadsugen eller konstintresserad. MKB äger offentliga konstverk från 1952 till idag. Många av dem står på gator och gårdar och kan betraktas när som helst av vem som helst.

En varm dag i augusti laddade vi ned appen och cyklade till Kronborg tillsammans med Daniel Möller som hjälpt till att ta fram appen. Med kartan i högsta hugg hittade vi snabbt fem olika konstverk.
- Att erbjuda en digital konstguide är ett led i arbetet att göra konsten tillgänglig och angelägen för så många Malmöbor som möjligt, säger Daniel.

Första stoppet: vi går in i väggen
Utanför Coop på Köpenhamnsvägen 2 sitter ”Utomhussymfoni” från 1964 av konstnären Elsa Björk-Liselius. I appen läser vi att väggdekorationen innehåller glasplattor och natursten och är 30 kvadratmeter.
- Det är ju större än en studentlägenhet!
Väggen är ”maffig” och har en härlig blå nyans som sticker ut trots alla cyklar som står parkerade mot väggen.

Skepp o hoj
Runt hörnet (Köpenhamnsvägen 2) sitter Sagoskeppet från 1968. Det är en fantasiskulptur med skepp och människor av Elma Oijens. Daniel blickar upp mot väggen och tänker lite på resor med båt, okända vatten och framtida mål.
- Vi har väl alla haft någon aha-upplevelse när vi lyft blicken på den dagliga promenaden eller bytt rutt av en slump, och överraskats av att se en vacker fasadutsmyckning eller en dold skulptur.

Keramik i kubik

Vi cyklar till Kronborgsvägen 7. Bredvid entréerna sitter ”Keramikfigurer” från 1955 av Thure Thörn.
- Jag älskar den blå färgen på mosaiken, säger Daniel och känner lite försiktigt på keramikfigurerna som liknar dansande kvinnor.
- MKB:s konst är ofta platsspecifik, ibland skapad av väldigt kända konstnärer. Förhoppningsvis är den kul och intressant att uppleva.

Bassäng för laxar
På Lorensborgs torg hittar vi ”Laxtrappan” från 1960 – en färgstark bassäng med trappsteg för laxar (kan hända är det fler hundar än laxar som plaskar här). Daniel sätter sig på kanten en stund och läser i appen: ”Under många år var det bortglömt och igenfyllt med jord eftersom det ansågs ta för mycket tid att sköta. Men konsten är för livet, insåg någon och så renoverades Laxtrappan.”
- Kanske kan kartan i appen locka några Malmöbor att ge sig iväg till Nydala, Mellanheden eller Sorgenfri och upptäcka både våra vackra konstverk och mysiga gårdar.

Bulldogen – en favorit
Bakom torget står Daniels favorit: ”Engelsk bulldog” från 1959 (Lorensborgsgatan 4). Hunden är folkkär och många barn vill rida på den (det är helt OK!). Konstnären Edvin Öhrstöm har skulpterat hunden fri från tillgjordheter och på ett lite rått sätt, kanske är det därför den är så omtyckt? I Malmö gör man sig inte till, liksom.

MKB Konst – gratis och finns där appar finns!
Innehåller 39 konstverk med tillhörande text, utmärkta på en karta.
Apputvecklare: Charlotte Rodenstedt, Bloody Honey.

Kontakt:
Daniel Möller
Strategisk projektledare Hållbarhet samt leder Konstrådet på MKB.