2 x invigning i Sege Park i Malmö: MKBs mesta delningshus och konstverket Resiliens

Lördagen den 29 april invigs MKBs mesta delningshus Daggkåpan i Sege Park. De boende i huset kan bland annat dela verktyg, gästlägenhet eller takterrass med uterum med sina grannar, vilket i flera avseenden är miljömässigt, ekonomiskt såväl som socialt hållbart. Samtidigt invigs det stora konstverket Resiliens, som pryder husets ena gavel. Konstverket är det senaste tillskottet i MKBs konstsamling som uppgår till fler än 100 verk spridda på drygt ett 60-tal platser i Malmö.

MKBs nybyggda kvarter Daggkåpan, som omfattar 130 lägenheter och 12 radhus om 1 – 5 rum och kök, är helt rökfritt. Fokus för hela området Sege Park ligger på delningstjänster och en hållbar livsstil. Därför har kunder som flyttar in i huset fått skriva under en avsiktsförklaring där de intygar att de vill vara en del av delningskonceptet och den sociala gemenskapen.

- Det har varit stor efterfrågan på lägenheterna i Daggkåpan. Att dela och bidra till en hållbar livsstil är efterfrågat av många. Tack vare investeringsstöd har dessutom hyrorna blivit lägre än annan jämförbar nyproduktion utan stöd, säger Per-Henrik Thurban, uthyrningschef på MKB.

På en av husgavlarna sitter ett konstverk. Det gestaltar ett tvärsnitt av en pilrot uppförstorat cirka 1 800 gånger. Konstverket heter Resiliens och är gjort av konstnären Jens Henricson, som kommer finnas på plats under invigningen. Pilträdet har en stark anknytning till kulturlandskapet i Skåne. Det är ett flexibelt träd som har förmåga att justera och anpassa sig. Konstverket är bland annat en symbol över hur pilen precis som vi människor kan växa oavsett var den är planterad.

Fakta/Invigning
    Invigning av Daggkåpan sker den 29/4 klockan 13 – 15 med bland annat tal, bandklippning, mat, dryck, musik och barnunderhållning. Klockan 14 invigs konstverket Resiliens.

Adress: Simrisbanvägen/Vårdgatan 3 i Malmö.

Närvarande: På invigningen kommer bland annat de boende i Daggkåpan, MKB-personal och konstnären Jens Henricson att delta.

Fakta/Delningsekonomi i Daggkåpan

• Tillgång till både områdets och egna fastighetens bil och cykelpool. Fritt medlemskap i tio år.
    • Takterrass med uterum. Vissa tider kan de boende boka terrassen för egna kalas och tillställningar.
    • Utekök på innergården.
    • Verkstad i bottenplan där man kan mecka med sin cykel eller pyssla med något annat till exempel måla om en möbel.
    • Stor gemensamhetslokal med kök, matsals- och konferensdel med storbildsskärm samt en loungehörna. Här kan man umgås med sina grannar, hålla kurser och föreläsningar och även hyra för egna kalas och tillställningar.
    • Gästlägenhet.
    • Möjlighet att odla på fastighetens innergård och takterrass samt i områdets gemensamma odlingar.

Fakta/Konst hos MKB
    MKBs konstsamling uppgår till fler än 100 verk och finns på drygt ett 60-tal platser i Malmö. Det finns ett internt konstråd som ansvarar för inköp av ny konst samt för restaurering och underhåll av äldre konstverk. De flesta konstverk finns på gator, torg, gårdar och fasader och kan betraktas när som helst av vem som helst. Ett 50-tal konstverk finns fotograferade och beskrivna i appen ”MKB Konst”.

Margaretha Söderström, kommunikationschef MKB Fastighets AB, 0701-88 33 55.

MKB är ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag med 370 anställda och ägs av Malmö stad. Med 26 400 lägenheter och 1 000 kommersiella lokaler är vi det största fastighetsbolaget i Malmö med ett värde på runt 48 miljarder kronor. Vi har 32 procent av hyresmarknaden i staden och runt 65 000 Malmöbor bor i en MKB-lägenhet.