Det holländska techbolaget Clappform vann PropTech Championship 2024 - Energized by MKB. Deras förslag handlar om appbaserad gameification för att belöna och motivera hyresgäster att ta hand om sin lägenhet och sin boendemiljö.

Appbaserad gameification vinner Proptech Championship 2024 – Energized by MKB!

Genom appbaserad gameification kan MKB belöna och motivera kunder som tar hand om sin lägenhet och sin boendemiljö. Det är den vinnande lösningen som presenterades av det holländska techbolaget Clappform i finalen av PropTech Championship 2024. Nu ska lösningen vidareutvecklas tillsammans med MKB för att sedan erbjudas till kunder boende i Rosengård.

Årets upplaga av PropTech Championship 2024 – Energized by MKB är avgjord. Efter intensiva workshops beslutade juryn om att kora bolaget Clappform som vinnare av hela mästerskapet 2024.

- Vi anser att Clappforms lösning att motivera och belöna kunder genom gameifiction är banbrytande och ligger helt rätt i tiden för fastighetsbranschen. Jag är supernöjd och glad att de blev det vinnande bidraget och är övertygad om att deras lösning kommer bidra med nytta för både MKB och Malmö som helhet, säger Tina Lindh, jurymedlem och vd på Equity Places.

Clappform erbjuder plattformbaserade lösningar för att förbättra användarupplevelsen för både hyresvärdar och hyresgäster. Bolagets lösning för framtidens Rosengård är appbaserad gameification, vilket innebär att de boende genom olika aktiviteter kan samla poäng som leder till konkreta belöningar i form av exempelvis rabatter på specifika varor eller kulturella aktiviteter.

Vinsten är ett projektkontrakt för att skala upp lösningen hos MKB. Nu fortsätter arbetet med att vidareutveckla och integrera lösningen i MKBs befintliga system. Målet är att de boende hos MKB i Rosengård inom snar framtid ska kunna ta del av lösningen. Vidare är ambitionen att skala upp den i resterande fastighetsbestånd.

- Som en del i vårt nya förvaltningskoncept är ambitionen att göra Rosengård till ett framgångsexempel i Europa avseende teknisk utveckling i fastighetsbranschen. Clappforms vinnande förslag, som involverar kunderna, är ett viktigt och spännande steg som vi planerar att sjösätta under hösten, säger Jonas Stark, affärsutvecklingschef på MKB Fastighets AB.

- Det har varit en väldigt spännande tävling med många innovativa lösningar inom PropTech. Vi är glada att tävlingen har bidragit till att MKB har hittat en lösning som möter bolagets behov, samtidigt som PropTech-branschen har fått möjlighet att visa vilka tekniska lösningar vi kan förvänta oss idag och imorgon, säger Roger Tofft, vd PropTech Sweden.

För mer information kontakta:
      Jonas Stark, affärsutvecklingschef MKB Fastighets AB, 072-745 08 24
      Roger Tofft, vd PropTech Sweden, 072-066 55 58

Juryns motivering
      ”Clappform utses som vinnare av PropTech Championship 2024 – Energized by MKB för sitt gedigna engagemang och sin förmåga att konsekvent leverera arbete av hög kvalitet i alla delmoment av mästerskapet. Genom mästerskapet har bolaget visat på verklig innovation och förmågan att effektivt kommunicera och omsätta idéer till praktisk tillämpning. I finalen bidrog Clappform inte bara till att möta juryns förväntningar, utan också överträffa dem genom att effektivt demonstrera hur MKB kan tillämpa appbaserad gamefication och andra innovativa strategier för att motivera och belöna de boende till en ännu bättre boendemiljö.”

Fakta/Om PropTech Championship 2024 – Energized by MKB
      PropTech Championship 2024 – Energized by MKB är den tredje upplagan av mästerskapet, som bjuder in företag att presentera sina bästa lösningar inom PropTech (Property Technology). MKB genomförde tävlingen inom ramen för MKB-metoden, som är en större satsning för att området inte längre ska klassas som särskilt utsatt.

Totalt 26 bolag deltog i kvarts- och semifinalerna, varav gick tre vidare till en tuff och spännande final på plats i Rosengård, Malmö. De tre bidragen kvalificerade sig vidare inom sin respektive kategori, vilka var Tenant Satisfaction, Optimized Property Management och Wild Card. I finalen fick juryn, bestående av personer i teknikbranschen, medarbetare på MKB och en kund i Rosengård, göra sin sista överläggning och utnämnde Clappform till vinnare.