Arbetet har gett resultat – Seved inte längre särskilt utsatt

Arbetet har gett resultat – Seved inte längre särskilt utsatt

Seved har sedan 2015 varit ett av Malmös särskilt utsatta områden. Nu blir området det första att flyttas ner ett steg på polisens lista tack vare de senaste årens positiva utveckling.

– Det är ett fint kvitto på att långsiktigt arbete i samverkan mellan olika aktörer verkligen ger resultat, säger Marie Thelander Dellhag, vd på MKB Fastighets AB.

För bara drygt tio år sedan var Seved känt för hög brottslighet och öppen droghandel. Sedan dess har enträgna insatser i samverkan mellan fastighetsbolag, polis, civilsamhälle och boende i området lett till en vändning. BID-samarbetet som har pågått sedan 2014 är en tydlig framgångsfaktor som bland annat har lett till att de många fastighetsaktörerna i området har kunnat arbeta tillsammans för en gemensam sak.

– Vi ser att kunderna uppskattar vår nära förvaltning som snabbt upptäcker och åtgärdar problem. Samverkan med andra aktörer i kombination med fysisk upprustning har också varit avgörande för den här utvecklingen, säger Mia Kjell, MKBs fastighetschef i Seved.

Trygghet handlar också om att veta vem som är ens granne och att lokaler används för service eller annan bra verksamhet som gynnar området. Därför har MKB lagt stort fokus på att motverka exempelvis olovlig andrahandsuthyrning i bostäderna och säkerställa att allt går rätt till i lokalerna.

MKB har satt ett mål till 2030 att inget av bolagets bostadsområde ska finnas med på polisens lista över utsatta områden. Dagens besked är ett viktigt steg på vägen.

– Det finns många omvärldsfaktorer som vi inte råder över som bostadsbolag, men vi kan också göra stor skillnad. Det är den här goda nyheten ett bevis på, säger Mia Kjell, fastighetschef.

För att uppmärksamma och dela glädjen över den fina utvecklingen kommer MKB när det blir behagligare väder bjuda kunder och samarbetspartners på kaffe och tårta på Sevedsplan.

– Vi är otroligt stolta över våra medarbetare som dagligen jobbar för ett bättre område, och det arbetet sker ju tillsammans med våra samarbetspartners och kunder, säger Marie Thelander Dellhag.

Mia Kjell, fastighetschef MKB Fastighets AB, 040-31 37 30
Margaretha Söderström, kommunikationschef MKB Fastighets AB, 0701-88 33 55

Fakta BID Sofielund
BID Sofielund är en samverkan mellan flera parter för stadsutveckling i området. BID står för Boende, Integration och Dialog. Samarbetet innebär att fastighetsägare, bostadsrättsföreningar, byalag och företag har förbundit sig att arbeta tillsammans och med Malmö stad, myndigheter, forskningen, föreningslivet och boende för att utveckla Seved. Källa: BID Sofielund

MKB är ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag med 370 anställda och ägs av Malmö stad. Med 26 400 lägenheter och 1 000 kommersiella lokaler är vi det största fastighetsbolaget i Malmö med ett värde på runt 48 miljarder kronor. Vi har 32 procent av hyresmarknaden i staden och runt 65 000 Malmöbor bor i en MKB-lägenhet.