Illustration: Lundgaard & Tranberg Arkitekter A/S.

Balder, Heimstaden, MKB och Victoria Park har förvärvat bostadsbestånd – ska förverkliga Culture Casbah

Som ett led i förverkligandet av projektet Culture Casbah har Fastighets AB Balder, Heimstaden AB, MKB Fastighets AB och Victoria Park AB bildat ett gemensamt bolag, Rosengård Fastighets AB, som ingått avtal om att från MKB Fastighets AB förvärva cirka 1 660 bostadslägenheter i Rosengård. Det nybildade bolaget kommer nu att påbörja detaljplanearbetet syftande till att förverkliga Culture Casbah med cirka 200 nya bostäder och 30 kommersiella lokaler.

Det förvärvade beståndet har ett marknadsvärde uppgående till 1,1 miljarder kronor. De samarbetande bolagen kommer att äga 25 procent vardera av aktierna i Rosengård Fastighets AB.

Tillträde beräknas ske den 1 maj 2017 förutsatt att de villkor som affären är beroende av är uppfyllda. Affären är bland annat villkorad av prövning av Konkurrensverket, att Rosengård Fastighets AB kan skaffa finansiering för förvärvet samt att de samarbetande bolagens styrelser godkänner transaktionerna.

Styrelsen i Rosengård Fastighets AB kommer att bestå av en ledamot och en suppleant från respektive bolag, totalt fyra ledamöter och fyra suppleanter. Till styrelseordförande kommer MKB Fastighets AB:s VD att utses.

Rekrytering av ledning till det nya bolaget pågår. Till dess att ledning är på plats förvaltar MKB Fastighets AB fastigheterna på den nya ägarens instruktioner.

Culture Casbah är ett stadsutvecklingsprojekt med målet att utveckla och vitalisera området Rosengård till en trygg, eftertraktad och central del av Malmö. Som en del av projektet planeras ett 22 våningar högt torn. Tornet och övriga nya bostadshus avses innehålla tillsammans cirka 200 nya bostäder och 30 lokaler för affärsverksamhet.

För mer information:
Terje Johansson, VD, MKB Fastighets AB, 070-288 10 40 (Kontakta Margaretha Söderström,
kommunikationschef, 0701-88 33 55, för att komma i kontakt med Terje Johansson).
Erik Selin, VD, Fastighets AB Balder, 031-10 95 92
Patrik Hall, VD, Heimstaden AB, 070-585 99 56
Peter Strand, VD, Victoria Park AB, 070-588 16 61

Med drygt 23 600 lägenheter och 1 100 lokaler, till ett värde av 28,1 miljarder kronor, och 33 procent av hyresmarknaden är MKB Fastighets AB ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag. MKB ägs av Malmö stad och har i kraft av sin storlek och sitt ägarförhållande ett särskilt ansvar för bostadsmarknaden i Malmö. Bolaget arbetar för att stärka stadens attraktionskraft och utveckling genom nyproduktion och ansvarsfull hyressättning. MKB:s målsättningar är att vara kundens första val, att medarbetarna är inkluderande och passionerade, att erbjuda hållbart och prisvärt boende samt att ha ekonomisk kraft att utveckla för framtiden. MKB:s vision, Hem för var och en, är visionen om ett Malmö där varje individ har ett bra boende.