MKB har byggt två nya hus i samma kvarter som de populära Boogievagnarna i centrala Malmö. Foto: Gugge Zelander.

De populära Boogievagnarna i Kronborg har fått tillökning

MKB Fastighets AB har färdigställt två nya hus i samma kvarter som de så kallade Boogievagnarna i Kronborg. Samtliga 57 nyproducerade lägenheter är uthyrda och under juli månad flyttar de sista kunderna in. De två husen är MKBs mest populära nyproduktion hittills i år. Även kvarterets äldre utemiljöer rustas upp och efter sommaren färdigställs den nya innergården.

De så kallade Boogievagnarna byggdes i början på 1950-talet och nu har kvarteret förtätats med två nya hus. MKBs fokus och mål har varit att skapa en nybyggnation som passar in i den äldre bebyggelsen och att under byggperioden, så långt som möjligt, undvika att störa befintliga hyresgäster i området.

- Projektet har ställt höga krav på ett nära samarbete med arkitekt och byggentreprenör men också internt på MKB. Sammantaget har det flutit på mycket väl. De nya husen smälter bra in i den äldre befintliga miljön och ett av de nya husen har fått samma välvda tak som de så kallade Boogievagnarna, säger Daniel Wahlén, projektledare på MKB Fastighets AB.

Pontus Tebäck, arkitekt på FOJAB som har ritat de nya husen, berättar att det inte var självklart att det mindre huset (Paviljongshuset) skulle få samma typ av välvda tak som Boogievagnarna.

- Det kan ibland vara svårt att försöka efterlikna gammal bebyggelse eftersom hantverket var helt annat förr. Det var utmanande att skapa ett hus med så stora likheter med de gamla husen ovanpå ett garage, och insprängt mellan de två gamla. Men jag är väldigt stolt över hur vi tillsammans slutligen fick ihop det, säger Pontus Tebäck.

Nybyggnationen har gjort det möjligt att rusta upp de gamla gårdarna vilket kommer alla boende i området till gagn. Här finns nu också både cykel- och bilpool som alla boende i Kronborg kan använda. Intresset för att söka en nybyggd lägenhet i Kronborg har varit stort.

- Tack vare ett attraktivt läge och moderna lägenheter med god standard och rimlig hyra har de nya husen lockat väldigt många sökande. Vi har bland annat en kund som flyttade in i Boogivagnarna för 60 år sedan och bodde där som ung. På äldre dagar har hon fått svårt att gå, men tack vare att de nya husen har hiss från markplan och tvättmaskin i lägenheterna har hon nu kunnat flytta tillbaka. Det är saker som underlättar vardagen för många, säger uthyrningschef Susanne Forsberg på MKB Fastighets AB.

Fakta om ”Boogievagnarna”

Huset i hörnet Köpenhamnsvägen-Mariedalsvägen byggdes 1952-1953 av MKB och ritades av Fritz Jaenecke och Sten Samuelson (som bland annat ritat Stadion). Det andra huset med välvt tak, nära höghuset, byggdes 1964. Husen har fått sitt smeknamn – boggievagnarna – på grund av den ovanliga takformen.

MKBs nyproduktion består av två hus – Paviljonghuset och Kronborgshuset – med totalt 57 lägenheter om 1-4 rum och kök om 34-113 kvm. Alla lägenheter är uthyrda. Sista inflyttning är i juli 2019. Efter sommaren färdigställs den nya innergården.

Susanne Forsberg, uthyrningschef MKB Fastighets AB, 040-31 33 74
Margaretha Söderström, kommunikationschef MKB Fastighets AB, 0701-88 33 55

Med drygt 23 800 lägenheter och 1 000 lokaler, till ett värde av 35,5 miljarder kronor, och 32 procent av hyresmarknaden är MKB Fastighets AB ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag. MKB ägs av Malmö stad och har i kraft av sin storlek och sitt ägarförhållande ett särskilt ansvar för bostadsmarknaden i Malmö. Bolaget arbetar för att stärka stadens attraktionskraft och utveckling genom nyproduktion och ansvarsfull hyressättning. MKB:s målsättningar är att vara kundens första val, att medarbetarna är inkluderande och passionerade, att erbjuda hållbart och prisvärt boende samt att ha ekonomisk kraft att utveckla för framtiden. MKB:s vision, Hem för var och en, är visionen om ett Malmö där varje individ har ett bra boende.