Framgångsrik jakt på praoplatser till Värner Rydénskolans elever

Det har blivit svårare för svenska grundskoleelever att hitta praoplatser. Det är en oroande utveckling, eftersom minskad prao betyder minskade möjligheter för eleverna att komma in på arbetsmarknaden. I projektet Biljett till framtiden har MKB Fastighets AB i Malmö framgångsrikt stöttat elever i årskurs åtta och nio vid Värner Rydénskolan med läxhjälp kopplat till möjligheten att få praoplats och sommarjobb.

- Vår erfarenhet är att det kan vara svårt att få fram praktikplatser. Konkurrensen från andra skolor och verksamheter är stor så samarbetet med MKB är värdefullt för våra elever. Erfarenheterna som eleverna får med sig kommer de sedan att bearbeta i skolan. På så sätt ser de att lärandet är meningsfullt och hör ihop med framtiden, säger Lise-lott Nilsson, rektor på Värner Rydénskolan.

Tillsammans med leverantörer och samarbetspartners i Malmö har bolaget ordnat praoplatser till samtliga 45 åttondeklassare med start nu på måndag den 4 april.

- Vi hade en dialog med utvalda leverantörer och samarbetsparter. Responsen var överväldigande och gav en tredjedel av platserna, berättar MKB:s förvaltningschef Mats O Nilsson. Vidare kollade vi bland vår personal, om inte de kunde fråga runt i sina personliga nätverk efter 15 platser. Att vi själva skulle ta emot en tredjedel av eleverna var självklart.

- För oss var det en självklarhet att ställa upp på MKB:s satsning genom att erbjuda en praoplats under en vecka, säger Linda Molin, vice vd för Aspekta, ett av de företag som tar emot eleverna. Vi ser fram emot att vara en del i MKB:s arbete på Värner Rydenskolan och att kunna introducera en av de 45 eleverna i vår verksamhet.

Fakta Biljett till framtiden
Projektet Biljett till framtiden är MKB:s största satsning i skolorna. Samtliga åttonde- och niondeklassare på Värner Rydénskolan erbjuds läxhjälp (via Stiftelsen Läxhjälpen) samt sommarjobb hos MKB med motkravet att höja sina betyg. Resultaten under det första året, 2015, var strålande – av de 100 elever som deltog höjde 93 elever sina betyg och två tredjedelar sommarjobbade hos MKB. 78 procent av eleverna som använde sig av läxhjälpen kom in på sitt gymnasieval, vilket ska jämföras med 49 procent för hela skolan året innan.

På MKB:s hemsida www.mkbfastighet.se, LinkedIn eller Facebook går det att följa eleverna under deras prao den kommande veckan.

Företag och organisationer som deltar
Accus AB, Aspekta, Big South, Blomsterlandet, Brightful, Bryggeriets gymnasium, Chocolicious, FC Rosengård, Fastighetsägarna Syd, Fårabäck Katt- och hundpensionat, HR Björkman, Hantverkarna i Lomma, Horisont arkitekter, Individuell Människohjälp, Kira förlag, KZ Bevakning och säkerhetstjänst, Malmö Catering, Malmö Citysamverkan, Malmö Clean Tech City (Malmö stad), Fastighetskontoret (Malmö stad), Post & bud (Malmö stad), Extern service (Malmö stad), MINC, Manpower, Moderaterna, Parkering Malmö, Ryds Glas, Rädda Barnen, Saveen & Werner, Servicekuben, Sydantenn, SKB Anläggning och utemiljö, Sydark Konstruera, Schööns måleri, VVS & Kakeltjänst, Vasakronan, Öresund News och MKB Fastighets AB.

Mats O Nilsson, förvaltningschef MKB Fastighets AB, 0701-88 35 42
Margaretha Söderström, kommunikationschef MKB Fastighets AB, 0701-88 33 55

Med drygt 23 600 lägenheter och 1 100 lokaler, till ett värde av 28,1 miljarder kronor, och 33 procent av hyresmarknaden är MKB Fastighets AB en av Sveriges största fastighetsägare. MKB ägs av Malmö stad och har, i kraft av sin storlek och sitt ägarförhållande, ett särskilt ansvar för bostadsmarknaden i Malmö. Bolaget arbetar för att stärka stadens attraktionskraft och utveckling genom nyproduktion och ansvarsfull hyressättning. MKB:s målsättning är att bygga bra bostäder till rimliga priser, skapa socialt fungerande boendemiljöer och skapa mervärden för sina kunder. MKB:s fastigheter förvaltas därför med en stark betoning på ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet.