Hyrorna höjs med 5 procent från den 1 januari 2023

Hyresförhandlingarna mellan MKB Fastighets AB och Hyresgästföreningen Region södra Skåne resulterar i en hyreshöjning om 5 procent. Det motsvarar 400 kronor i månaden för en trea på 70 kvadratmeter. De nya hyrorna gäller retroaktivt från den 1 januari 2023.

Kostnader för fjärrvärme, el, vatten, byggmaterial och räntor ökade med 200 miljoner kronor för MKB under 2022. För 2023 beräknas kostnaderna öka ytterligare 14 procent till minst 300 miljoner kronor. Resultatet av årets hyresförhandling landade på 5 procent.

MKB är Malmös största fastighetsägare med fler än 60 000 Malmöbor som kunder. För bolaget har det varit viktigt att mildra effekterna av kostnadsökningarna för de boende samtidigt som man har balanserat det med ansvar för bolaget.

- Vi känner ansvar för våra kunder och har arbetat hårt för att hitta en nivå som innebär att vi inte höjer hyrorna så mycket som vi skulle behöva. Vi kommer nu att titta närmare på konsekvenserna. Vissa aktiviteter kommer vi att behöva senarelägga, exempelvis visst planerat underhåll, säger Anna Holst, chef hyresadministration hos MKB Fastighets AB.

Anna Holst, chef hyresadministration MKB Fastighets AB, 040-31 33 70
Margaretha Söderström, kommunikationschef MKB Fastighets AB, 0701-88 33 55

MKB är ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag med 350 anställda och ägs av Malmö stad. Med nästan 26 000 lägenheter och över 1 000 kommersiella lokaler är vi det största fastighetsbolaget i Malmö med ett värde på runt 48 miljarder kronor. Vi har 32 procent av hyresmarknaden i staden och runt 60 000 Malmöbor bor i en MKB-lägenhet.