MKB får SABO:s bopris 2011 för ”Seniorer i tiden”

MKB får SABO:s bopris 2011 för ”Seniorer i tiden”

Idag tilldelas MKB Fastighets AB SABO:s bopris för sitt sätt att arbeta sina seniora kunder.
– Vi vill underlätta för äldre att bo kvar i sina lägenheter, vi är lyhörda för deras behov och vi ser den som en fördel när kunder i olika åldrar bor i samma trappuppgång. Priset är en bekräftelse på att vi är på rätt väg, säger Maria Lundgren, seniorvärd MKB.

Bransch- och intresseorganisationen SABO:s bopris har i år temat Boende för äldre. Seniorerna är en växande kundkategori och många allmännyttiga bostadsbolag arbetar aktivt för att tillgodose deras behov. Det som fick juryn att utse MKB till vinnare var företagets helhetssyn och vilja att sammanföra hyresgäster i olika åldrar.

– Vår grundinställning är att våra seniora kunder ska kunna bo kvar i sina lägenheter så länge de kan och vill. Därför är det viktigt att vi är flexibla inför kundernas önskemål, som varierar över tiden. Vi arbetar nära olika seniorgrupper för att förstå deras behov, säger Anna Wiking, konceptutvecklare hos MKB.

Som ett komplement till boendet arbetar MKB med aktiviteter på särskilda mötesplaster.

– Jag träffar dagligen många av våra seniora kunder. Mitt uppdrag är att lyssna av deras önskemål och behov och sedan försöka förverkliga dem. Till hösten startar vi bland annat en Facebookgrupp och håller utbildning i mobiltelefoni och IT. Alla är välkomna på våra aktiviteter, inte bara våra seniorer, säger Maria Lundgren, seniorvärd hos MKB.

Malmö stad har en ung befolkning men satsar ändå på boende för äldre. Carina Nilsson (S) är ansvarigt kommunalråd för vård och omsorg:

– Vi är glada att MKB håller hög profil när det gäller boende för äldre. Alla har ett ansvar att planera sitt boende på lång sikt men med ökad tillgänglighet och möjlighet till social samvaro är utsikten större att bibehålla kvalité i boendet på äldre dar.

Mer information:
Maria Lundgren, seniorvärd MKB, 040-31 37 51
Anna Wiking, konceptutvecklare MKB, 070-188 36 76
Margaretha Söderström, kommunikationschef MKB, 070-188 33 55

Fakta/Sabos bopris 2011
SABO (Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag) har instiftat ett bopris, som syftar till att lyfta fram duktiga företag och medarbetare och att sprida goda exempel på innovativa och kreativa sätt att arbeta med boendefrågor. Årets tema är ”Boende för äldre”.
Boendets betydelse på äldre dar har fått stor uppmärksamhet. Ett bra boende, i vid mening, stärker ett fortsatt självständigt vardagsliv och ökar livskvalitén för äldre.

------------------------------

Med över 22 200 lägenheter och 33 procent av hyresmarknaden är MKB Fastighets AB Malmös ledande bostadsbolag. MKB ägs av Malmö stad.