MKB Fastighets AB förvärvar i Ellstorp

MKB Fastighets AB förvärvar i Ellstorp

MKB förvärvar en fastighet i Ellstorp vid Värnhemstorget och Östervärns station i Malmö. Bolaget skaffar sig därmed förutsättningar att bygga upp mot 600 nya lägenheter. Det blir ett stadsutvecklingsprojekt i ett kollektivtrafiknära läge som också handlar om att utveckla området kring Östervärn.

Affären genomförs som en bolagsaffär och förutsätter att bebyggelsen av området ska genomföras med blandade upplåtelseformer. MKB kommer därför att genomföra områdesutvecklingen tillsammans med andra aktörer.

- Vi vill samarbete med andra aktörer och utveckla området i Ellstorp. Så kan vi fortsätta möta behovet av fler hyresrätter samtidigt som området ges goda förutsättningar för blandad bebyggelse med olika upplåtelseformer, säger Gunnar Östenson, affärsutvecklingschef och vice vd på MKB Fastighets AB.

Fastigheten har förvärvats till ett underliggande fastighetsvärde om 166 miljoner kronor och tillträde beräknas ske under år 2021. Säljare är Jernhusen.

MKB förvaltar och bygger ett brett och differentierat utbud av attraktiva hyreslägenheter för hela Malmös befolkning. Just nu har bolaget cirka 900 hyreslägenheter i produktion. För nyproduktion av hyreslägenheter är tillgången på detaljplanelagd, byggbar mark en avgörande framgångsfaktor. 2019 färdigställde MKB 765 lägenheter.

För mer information:
Gunnar Östenson, affärsutvecklingschef och vice vd MKB Fastighets AB, 070-215 31 00
Margaretha Söderström, kommunikationschef MKB Fastighets AB, 0701-88 33 55

Med drygt 24 500 lägenheter och 1 000 lokaler, till ett värde av 39,3 miljarder kronor, och 32 procent av hyresmarknaden är MKB Fastighets AB ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag. MKB ägs av Malmö stad och har i kraft av sin storlek och sitt ägarförhållande ett särskilt ansvar för bostadsmarknaden i Malmö. Bolaget arbetar för att stärka stadens attraktionskraft och utveckling genom nyproduktion och ansvarsfull hyressättning. MKB:s målsättningar är att vara kundens första val, att medarbetarna är inkluderande och passionerade, att erbjuda hållbart och prisvärt boende samt att ha ekonomisk kraft att utveckla för framtiden. MKB:s vision, Hem för var och en, är visionen om ett Malmö där varje individ har ett bra boende.

MKB är ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag med 370 anställda och ägs av Malmö stad. Med 26 400 lägenheter och 1 000 kommersiella lokaler är vi det största fastighetsbolaget i Malmö med ett värde på runt 48 miljarder kronor. Vi har 32 procent av hyresmarknaden i staden och runt 65 000 Malmöbor bor i en MKB-lägenhet.