Nyproduktion i Malmö. Foto: Gustaf Johansson.

MKB Fastighets AB prövar nytt sätt att handla upp nyproduktion

MKB har de senaste sju åren legat på en stadig nivå med över 500 färdigställda bostäder per år. Nu provar bolaget ett nytt sätt att komplettera sin nyproduktion – genom att handla upp entreprenader med tillhörande mark.

- Vårt mål är att fortsätta leverera nya hem till Malmöborna i hög takt. Vi vet att det finns mycket detaljplanelagd mark som inte är bebyggd i Malmö och vi kommer nu att göra en upphandling där vi vill köpa byggprojekt. Vi är intresserade av projekt som redan har en färdig detaljplan och som kan bli färdigställda i närtid, men också projekt som är planlagda lite längre fram, säger Fredrik Johansson, nyproduktionschef MKB Fastighets AB.

MKBs ambition är att innan sommaren gå ut en upphandling som avser nyproduktion med tillhörande mark. Målgrupper för upphandlingen är dels entreprenörer som äger mark, dels markägare som önskar driva entreprenaden tillsammans med MKB.

- Det finns fortfarande bostadsköer i Malmö. Dessa köer kan innebära begränsningar i stadens möjligheter att växa. De kan till exempel försvåra rekryteringen till företag och andra verksamheter. Vi är därför beredda att lyfta på varje sten för att kunna tillföra ytterligare nybyggda bostäder i Malmö, fortsätter Fredrik Johansson.

Fredrik Johansson, nyproduktionschef MKB Fastighets AB, 040-31 33 18
Margaretha Söderström, kommunikationschef MKB Fastighets AB, 0701-88 33 55

MKB är ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag med över 300 anställda och ägs av Malmö stad. Med drygt 25 000 lägenheter och över 1 000 kommersiella lokaler är vi det största fastighetsbolaget i Malmö med ett värde på mer än 40 miljarder kronor. Vi har 32 procent av hyresmarknaden i staden och runt 60 000 Malmöbor bor i en MKB-lägenhet.