MKB Fastighets AB skapar 177 nya bostäder i centrala Malmö

MKB Fastighets AB skapar 177 nya bostäder i centrala Malmö

I den äldre centrala delen av Malmö skapar MKB ett nytt bostadskvarter. 177 bostäder, varav 11 LSS-boenden, en förskola, ett café och en restaurang tar plats i Rörsjöstaden på gammal donationsjord.

– Kvarteret Sofia kommer att sticka ut, genom både sitt unika läge och sin arkitektur med fasader i cortenstål. Den här sortens hus bygger man ytterst sällan, säger Sara MacDonald nyproduktionschef hos MKB Fastighets AB.

MKB vill bevara hyresrätten i den äldre centrala delen av Malmö och är idag underrepresenterade i området. Kvarteret Sofia får fyra hus, om vardera sex våningar med 177 bostäder, varav 11 LSS-boenden, en förskola, ett café och en restaurang. Det blir ett brett utbud av lägenheter med tonvikt på ettor, tvåor och fyror.

Samtliga lägenheter får balkong. I husen kommer det att finnas hissar och direktingång från gatuplan, vilket löser ett tillgänglighetsproblem i området där många äldre fastigheter saknar hiss. Husen byggs med den senaste installationstekniken för att kunna erbjuda ett energieffektivt och hållbart boende.

Vid årsskiftet pågick produktion av nya bostäder på flera platser i Malmö. MKB:s ambition är att bredda utbudet och bygga varierat med olika hyresnivåer så att fler hushåll kan efterfråga en nybyggd bostad. Som exempel kan nämnas att MKB i fjol byggstartade 130 ungdomsbostäder i Västra hamnen, med en hyra på cirka 4 000 kronor i månaden för en etta.

Byggstarten av kvarteret Sofia är planerad till maj 2016.

Fakta
Kvarteret Sofia ligger granne med Rörsjöparken, mellan Kungsgatan och Föreningsgatan. Längs Kungsgatan löper Malmös mest trafikerade cykelled och en av stadens mest populära promenadvägar. Flera institutioner ligger i närheten, bland annat tre stora gymnasieskolor, Länsstyrelsen, Skattemyndigheten, Polisens passavdelning och en brandstation.

Programarkitekt är Tegnestuen Vandkundsten arkitektkontor, detaljprojektering Jaenecke Arkitekter
Totalentreprenad: PEAB
Bostäder: 177 bostäder, varav 11 LSS-boenden. Fyra hus med vardera sex våningsplan.

För mer information kontakta:
Sara MacDonald, nyproduktionschef MKB Fastighets AB, 0701-88 36 03
Margaretha Söderström, kommunikationschef MKB Fastighets AB, 0701-88 33 55

Fakta/pågående nyproduktion
Limhamns läge, Limhamn 290 bostäder
Sjöjungfrun, Västra hamnen 187 bostäder
Stämpen, Västra hamnen 130 ungdomsbostäder
Stora Högesten, Limhamn 105 bostäder
Trädstubben, Segevång 76 bostäder
Greenhouse, Ekostaden Augustenborg 56 bostäder
Föraren, Sorgenfri 53 bostäder, varav 10 LSS-boenden
Hermod, Hyllie 53 bostäder
Pedalvagnen, Sorgenfri 52 bostäder
Landskontoristen, Rosengård 35 bostäder

---------------------

Med drygt 23 600 lägenheter och 1 100 lokaler, till ett värde av 28,1 miljarder kronor, och 33 procent av hyresmarknaden är MKB Fastighets AB en av Sveriges största fastighetsägare. MKB ägs av Malmö stad och har, i kraft av sin storlek och sitt ägarförhållande, ett särskilt ansvar för bostadsmarknaden i Malmö. Bolaget arbetar för att stärka stadens attraktionskraft och utveckling genom nyproduktion och ansvarsfull hyressättning. MKB:s målsättning är att bygga bra bostäder till rimliga priser, skapa socialt fungerande boendemiljöer och skapa mervärden för sina kunder. MKB:s fastigheter förvaltas därför med en stark betoning på ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet.