MKB Fastighets AB tillträder Taxeringsrevisorn 2 i Rosengård

MKB Fastighets AB tillträder Taxeringsrevisorn 2 i Rosengård

Idag tillträder MKB Taxeringsrevisorn 2 och det kommer att märkas. Redan på morgonen den 16 december är entreprenörerna redo att börja säkerställa att fastigheten blir bebolig och att hyresgästerna får fungerande värme, ventilation och hissar. Personal från MKB är på plats och hälsar sina nya kunder välkomna.

- Det är högsta prio att våra nya kunder ska få fungerande värme, ventilation och hissar. Saker som inte behöver åtgärdas akut kommer vi att skynda långsamt med. Vi vill lära känna de boende och involvera dem i vårt arbete, säger Frida Lind, fastighetschef hos MKB.

Det är sedan tidigare känt att MKB lagt ett bud på den konkursdrabbade bostadsrättsföreningen Taxeringsrevisorn 2 i Rosengård. Bostadsrättsinnehavarna var positiva till budet och den planerade exekutiva auktionen blåstes av. Affären genomfördes och MKBs ambition har varit att ta över så fort som möjligt.

- Vi gillar Rosengård, stadsdelen är viktig för oss. Vårt mål är att göra fastigheten och området mer attraktivt för de boende samtidigt som intresset för andra fastighetsägare att investera i området ökar. Affären är viktig för den långsiktiga utvecklingen och stabiliteten i Rosengård, säger Gunnar Östenson, transaktionsansvarig hos MKB.

Taxeringsrevisorn 2 döps till Kryddgården, som är namnet på området där fastigheten finns, och kommer att tillhöra MKBs förvaltningsområde Rosengård. När de akuta problemen är åtgärdade kommer Kryddgården att få samma förvaltningsmodell som övriga bostadsområden hos MKB.

- Det innebär bland annat att ta fram en underhållsplan för fastigheten och att vi införlivar Kryddgården i vår nya områdesstrategi för Rosengård. I strategin fokuserar vi på både social och miljömässig hållbarhet men också på områdets karaktär, identitet och möjligheter. Till en början har vår personal ett tillfälligt områdeskontor i fastigheten. Vi vill vara nära kunderna, kunna ge bra och snabb service, lyssna av önskemål och behov samt ta hand om och lära känna själva fastigheten, säger Frida Lind.

Fakta förvärvet
Boarea: 6 653 kvm.
Lägenheter: 79
Säljare: Bostadsrättsföreningen Taxeringsrevisorn 2
Fastigheten har förvärvats i en bolagsaffär till ett underliggande fastighetsvärde om 80 miljoner kronor. Tillträde sker den 15 december 2021.

Den som äger en bostad och bor i den kommer att erbjudas ett förstahandshyreskontrakt.
Den som bor i andra hand och har en godkänd andrahandsuthyrning och  når upp till de krav som MKB ställer på alla som vill hyra en lägenhet kommer också att erbjudas ett förstahandshyreskontrakt.

Fakta om Taxeringsrevisorn 2
Fastigheten är upplåten med tomträtt och är bebyggd i huvudsak 1971 med ett 9-våningars bostadshus med källare.

Gunnar Östenson, transaktionsansvarig MKB Fastighets AB, 070-215 31 00
Frida Lind, fastighetschef MKB Fastighets AB, 0701-88 33 73
Margaretha Söderström, kommunikationschef MKB Fastighets AB, 0701-88 33 55

MKB är ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag med över 300 anställda och ägs av Malmö stad. Med drygt 25 000 lägenheter och över 1 000 kommersiella lokaler är vi det största fastighetsbolaget i Malmö med ett värde på mer än 40 miljarder kronor. Vi har 32 procent av hyresmarknaden i staden och runt 60 000 Malmöbor bor i en MKB-lägenhet.