MKB Fastighets AB vill bygga 60-80 lägenheter i Holma

MKB Fastighets AB vill bygga 60-80 lägenheter i Holma

När miljonprogramsområdena byggdes under 1970-talet betraktade man dem som färdigbyggda. Områdena har stått orörda fram tills nu.
I Holma planerar MKB Fastighets AB att bygga tre punkthus med sammanlagt 60-80 nya lägenheter.

- Vårt syfte med att bygga nya lägenheter i Holma är dels att tillgodose kundernas behov, dels att bygga för en tät, hållbar stad. En annan vinst är att det skapas flyttkedjor. Vi tror att intresset för nya lägenheter i Holma är stort, inte minst från personer som redan bor i området. Det genererar att andra hyreslägenheter blir lediga, säger Pål Svensson, fastighetschef hos MKB.

MKB:s nyproduktion består av dels nya bostadsområden, dels förtätning i redan befintliga områden. Bolaget kan komma att ha 500 lägenheter under produktion vid slutet av 2009. I MKB:s miljonprogramsområden finns det goda möjligheter till förtätning och områdena ligger även bra till geografiskt, med god kollektivtrafik. På dagens möte i stadsbyggnadsnämndens behandlas MKB:s ansökan om detaljplaneförändring i Holma.

- Vi vill bygga tre så kallade punkthus mitt i området. Varje hus kommer att vara mellan fyra och sju våningar högt. Sammanlagt tillför vi 60-80 nya lägenheter till marknaden, säger Pål Svensson.

Holma är ett omtyckt område. Många hyresgäster har bott där i många år och vill inte flytta därifrån, men de vill gärna flytta till en nybyggd lägenhet, kanske en mindre när barnen har flyttat hemifrån.

För mer information:
Pål Svensson, fastighetschef, 040-313710
Margaretha Söderström, kommunikationschef, 040-313 355

Fakta/Holma/Självförvaltning
Holma byggdes mellan åren 1971 och 1974 i södra Malmö som en del av det så kallade "miljonprogrammet". 1993 införde MKB, i samverkan med Hyresgästföreningen, självförvaltning i området. Det är ett sätt att påverka sin närmiljö, lära känna sina grannar, hitta nya vänner, arbeta för ett öppnare samhälle och känna sig stolt över sitt bostadsområde. MKB:s självförvaltning har inspirerat många andra fastighetsbolag runt om i Sverige och otaliga studiebesök har varit i Holma.