Basel Barazi är en av många ungdomar som ska jobba på MKB i sommar.

MKB mer än fördubblar insatserna för barn och unga under sommaren

Inför sommaren mer än fördubblar MKB Fastighets AB de särskilda sommarinsatserna för barn och unga. Cirka 250 ungdomar och handledare får jobb och en särskild satsning görs för att stötta ideella föreningar i bolagets bostadsområden. Samtidigt fortsätter de uppskattade insatserna som införts på grund av coronapandemin, som musik och gympapass på innergårdarna.

– Vi har fått en fantastisk respons på de insatser som MKB redan genomfört under våren med riktade satsningar till våra äldre kunder såsom musik och gympapass ute i bostadsområdena samt hjälp att handla mat. I förhållande till tidigare år mer än fördubblar vi nu våra insatser under sommaren med fokus på barn och unga, säger MKBs styrelseordförande Lars-Erik Lövdén.

För att barn och unga ska ges möjligheter till meningsfulla aktiviteter i sommar genomför nu MKB ett omfattande aktivitetsprogram – mer än dubbelt upp mot tidigare år. Satsningen sker inom ramen för de 10 miljoner kronor som styrelsen avsatt för särskilda trygghetsskapande insatser i coronatider. MKB kommer att anpassa insatserna allteftersom vad situationen kräver men redan nu är mycket planerat.

– Som det största fastighetsbolaget i Malmö har MKB ett särskilt ansvar för trygghetsskapande åtgärder i bostadsområdena och det är så man ska se vår satsning inför sommaren. MKB kommer också söka öka trygghetsnärvaron genom utökat uppdrag till vår Trygghetsjour, säger styrelsens vice ordförande Emil Eriksson.

Det här kommer hända i sommar:

Fler sommarjobb och fotbollsskola
MKB ger jobb till cirka 250 ungdomar och handledare, varav huvuddelen via Malmö stads Ung i sommar. Samarbeten utvidgas och etableras med flera idrottsföreningar. Till exempel kommer FC Rosengård arrangera olika fotbollsaktiviteter, som spontanfotboll och nattfotboll under hela sommaren. MKB sponsrar också MFF fotbollsskola för 150 barn på Hyllie IP i juni. Dialog förs också med andra föreningar om att arrangera ytterligare en fotbollsskola senare under sommaren. Andra samarbeten är floorball fitness med Malmö FBC och streetbasket med Malbas.

Sommarlovsaktiviteter i Nydala, Hermodsdal och Lindängen
I Nydala, Hermodsdal och Lindängen planeras samarbete med organisationen Helamalmö som kommer att arbeta utomhus och uppsökande med olika aktiviteter under hela sommaren.

Vidare inleds ett samarbete med organisationerna Majblomman och Maskrosbarn för att stötta sommarlovsaktiviteter för barn i ekonomisk utsatthet. MKB ger också 50 barn möjlighet att delta i sommarkollo via stiftelsen Malmö sommargårdar.

Stöd till föreningar som når barn och unga
En särskild Föreningsakut bildas av organisationen Malmö Ideella och MISO (Malmö Idrottsföreningars samorganisation) med stöd från MKB. Stödet blir en hjälp för ideella föreningar att klara krisen och kunna fortsätta ha aktiviteter som når barn och unga i MKBs områden.

Uppskattade satsningar med musik och gympa fortsätter – med fokus barn och unga
Satsningar som redan genomförts och fortsätter är Öppna ditt fönster – släpp in musiken, fast med ökat fokus på barn och unga. Också balkonggympan fortsätter men även denna riktas lite mer mot barn och unga vad gäller val av gympa och platser man kommer bedriva verksamheten på. En ny aktivitet är att en ambulerande cykelverkstad kommer att besöka många av bostadsområdena. Unga, och alla MKBs hyresgäster, får hjälp att laga sin cykel.

För mer information:
Marie Thelander Dellhag, vd MKB Fastighets AB, 040 - 31 37 97
Maria Tengroth, projektansvarig sociala investeringar/trygghet MKB Fastighets AB, 040-31 34 25
Margaretha Söderström, kommunikationschef MKB Fastighets AB, 0701-88 33 55

Med drygt 24 500 lägenheter och 1 000 lokaler, till ett värde av 39,3 miljarder kronor, och 32 procent av hyresmarknaden är MKB Fastighets AB ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag. MKB ägs av Malmö stad och har i kraft av sin storlek och sitt ägarförhållande ett särskilt ansvar för bostadsmarknaden i Malmö. Bolaget arbetar för att stärka stadens attraktionskraft och utveckling genom nyproduktion och ansvarsfull hyressättning. MKB:s målsättningar är att vara kundens första val, att medarbetarna är inkluderande och passionerade, att erbjuda hållbart och prisvärt boende samt att ha ekonomisk kraft att utveckla för framtiden. MKB:s vision, Hem för var och en, är visionen om ett Malmö där varje individ har ett bra boende.