MKB och SLU i Alnarp samarbetar om utställningsträdgård

På initiativ från MKB Fastighets AB samarbetar MKB och Lantbruksuniversitetet Alnarp kring ett projekt med en utställningsträdgård på Mellanheden i Malmö. Förhoppningen är att det ska leda till en form av trädgårdsturism med ett par nya sommarträdgårdar i MKB:s olika områden varje år.

Studenterna på Växtkompositionskursen fick i uppdrag att ta fram förslag på en idé- och utställningsträdgård till MKB:s område i Mellanheden. Det vinnande förslaget röstades fram av hyresgästföreningen, boende i området samt MKB:s personal.

Vann gjorde Cecilia Östholm med bidraget Väderlek. Hon motiverar sitt förslag med följande argument: "Att prata om vädret kan vara det mest svenska som finns. Och vem pratar man väder med, om inte sin granne?" Såväl Cecilia Östholm som MKB hoppas att kunderna på Mellanheden, och även andra malmöbor, ska få ännu mer att prata om när utställningsträdgården invigs i juni i år.

- Syftet med utställningsträdgården är att skapa intresse och nyfikenhet bland våra kunder - miljön mellan husen är lika viktig för boendet som själva husen. Att samtidigt möjliggöra för studenter att få praktisk erfarenhet under studietiden ser vi som mycket positivt, säger Göran Larsson, som ansvarar för projektet från MKB:s sida.

- Vi på SLU ser många spännande möjligheter i samarbetet med MKB. Det är stimulerande för studenterna att få närkontakt med en bostadsmiljö, de boende och medarbetarna på MKB, säger Tim Delshammar, som håller i projektet från universitetets sida. Vi har många idéer om hur utemiljön skulle kunna utvecklas, som vi hoppas kunna förverkliga tillsammans med MKB.

Göran Larsson, MKB Fastighets AB, 040-313 705
Tim Delshammar, Lantbruksuniversitetet Alnarp, 070-218 58 94