Över 400 unga Malmöbor fick viktig arbetslivserfarenhet genom MKB

Under sommarmånaderna har fler än 400 unga Malmöbor fått sommarjobb genom MKB Fastighets AB. Det är 300 fler jämfört med sommaren 2019. Sommarjobben erbjuds bland annat ungdomar som fullföljer den läxhjälp MKB arrangerar på flera av Malmös kommunala grundskolor. Sommarjobben och läxhjälpen är viktiga delar av MKBs arbete med samhällsansvar och sociala insatser för ökad sysselsättning och bättre förutsättningar för unga.

- I takt med att MKBs kunder blir fler och att vi samtidigt utökar vårt samarbete med skolor och olika organisationer kan vi anställa fler unga Malmöbor som sommarjobbare hos oss. Det är vi väldigt stolta över. Målet är att ge unga värdefull arbetslivserfarenhet, berättar Nurgül Iljas Eminovska, chef social hållbarhet på MKB Fastighets AB.

Tillsammans med Drivkraft Malmö erbjuder MKB läxhjälp för elever i årskurs 9. Målet är att elever som är med på läxhjälpen ska uppnå gymnasiebehörighet. De som genomför läxhjälpen med full närvaro, höjer minst ett betyg och aktivt deltar under lektionerna erbjuds möjlighet till ett sommarjobb.

- En gymnasieutbildning är otroligt viktig. Den ger unga bättre förutsättningar till anställning och ett självständigt liv i framtiden. Sommarjobben blir en morot och en belöning för att de har arbetat hårt i skolan och uppnått goda resultat, berättar Nurgül Iljas Eminovska.

Under hösten utökar MKB läxhjälpen genom ett pilotsamarbete med årskurs 4 - 6 i tre grundskolor. Samarbetet ska fokusera på att stärka barnens studieteknik.

- Genom att lära sig bra och effektiv studieteknik tidigt ökar chansen att barnen klarar av skolan ännu bättre, förklarar Nurgül Iljas Eminovska.

Under skolåret 2021/2022 erbjuder MKB läxhjälp på följande grundskolor:

Åk 9
    Bergaskolan
    Dammfriskolan
    Kroksbäcksskolan
    Mellersta Förstadsskolan
    Munkhätteskolan
    Neptuniskolan
    Oxievångsskolan
    Rosengårdsskolan (åk8)
    Videdalskolan
    Värner Rydénskolan
    Örtagårdsskolan

Åk 4-6
    Holma
    Kirseberg
    Lorensborg

Nurgül Iljas Eminovska, chef sociala projekt, 040-31 33 05
    Margaretha Söderström, kommunikationschef, 0701-88 33 55

MKB är ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag med över 300 anställda och ägs av Malmö stad. Med drygt 25 000 lägenheter och över 1 000 kommersiella lokaler är vi det största fastighetsbolaget i Malmö med ett värde på mer än 40 miljarder kronor. Vi har 32 procent av hyresmarknaden i staden och runt 60 000 Malmöbor bor i en MKB-lägenhet.