Konstverket Tiderna består av 20 tidskapslar, innehållet har studenter och MKB-personal bidragit med under två workshopar.

Pressinbjudan: Invigning av ett konstverk med inkapslade berättelser

Först när huset rivs, någon gång mycket långt fram i tiden, kommer konstverket Tiderna att öppnas och innehållet avslöjas. Fram till dess får vi njuta av konstverket som består av 20 tidskapslar i metall som kommer pryda fasaden på MKB:s studentboende Boken. Välkomna på invigning den 11 april klockan 16:00.

Innehållet i kapslarna består av material, bland annat texter som studenter som bor hos MKB har tagit fram under två workshopar tillsammans med konstnären Sara Wallgren och MKB-personal.

- Genom att bjuda in studenter som bor på Boken och andra involverade i huset, att delta i processen och projektet, blir deras tankar och delaktighet också en del av verket och människor och huset knyts på så vis samman konceptuellt, säger Sara Wallgren.

Konstverket Tiderna valdes ut av MKBs konstråd.

- Vi tyckte att Tiderna kändes nytt och intressant. Att ”gömma” något nutida till framtiden har man hört talas om i andra sammanhang, men att göra det i samband med ett konstverk var nytt för oss. Det känns spännande att veta att de kommer öppnas först när huset rivs, säger Emma Cedermarker Belec, förvaltningschef och medlem i MKBs konstråd.

På väggen kommer det att finnas en plakett som berättar om konstverket och hur det får hanteras.

Vad: Invigning av konstverket Tiderna. Efter invigningen bjuder MKB alkoholfritt bubbel och piroger från Yallatrappan i Rönnen Students foajé.
När: Den 11 april klockan 16:00 – 18:00
Var: Rönnblomsgatan 5B
Medverkande: Konstnären Sara Wallgren, affärsområdeschef Håkan Andersson från MKB, representanter från MKBs konstråd samt studenter.

Frågor om pressinbjudan och anmälan om deltagande, kontakta gärna:

Margaretha Söderström, kommunikationschef MKB Fastighets AB, margaretha.soderstrom@mkbfastighet.se, 0701-88 33 55

Fakta/Konst hos MKB
MKBs konstsamling uppgår till fler än 100 verk och finns på drygt ett 60-tal platser i Malmö. Det finns ett internt konstråd som ansvarar för inköp av ny konst samt för restaurering och underhåll av äldre konstverk. De flesta konstverk finns på gator, torg, gårdar och fasader och kan betraktas när som helst av vem som helst. Ett 50-tal konstverk finns fotograferade och beskrivna i appen ”MKB Konst”.

Fakta konstnären
Sara Wallgren är född i Örebro, utbildad vid Gerlesborgsskolan i Bohuslän, Malmö Konsthögskola och The Cooper Union School of Fine Arts i New York. Hon bor och arbetar i Småland och i Berlin.