Pressinbjudan: Invigning av Framtidens tvättstuga

Pressinbjudan: Invigning av Framtidens tvättstuga

Välkommen till invigning av Framtidens tvättstuga den 4 december klockan 13.00.

En tvättstuga där man bara bokar de maskiner man behöver, där man kan låsa in sin tvätt även om grannen tvättar vid sidan om och där de fasta tvättiderna har ersatts med ett flexibelt bokningssystem – det är MKB:s nya tvättstugekoncept Framtidens tvättstuga. Därtill ingår energisnåla maskiner, automatisk dosering av tvättmedel och tvättvatten som renas och tas omhand i dagvattensystemet i Ekostaden Augustenborg.

– Vi vill ha en tvättstuga som väcker engagemang och intresse kring miljö och hållbarhet hos våra kunder – med det färdiga resultatet har vi alla möjlighet att lyckas, säger Åse Dannestam, miljöprojektledare hos MKB.

I april 2010 utlyste MKB Fastighets AB tillsammans med Malmö Clean Tech Center, Institutet för hållbar stadsutveckling och Miljöförvaltningen en tävling för att få fram innovativa lösningar för tvättstugor i flerfamiljshus. Målet var att skapa en ”spjutspetstvättstuga” där MKB kan testa ny teknik som biologisk vattenrening, energisnåla maskiner och nya tankar kring flexibilitet och användarvänlighet.

Av inkomna tävlingsbidrag utsågs fyra vinnare som tillsammans med MKB tog fram ett slutgiltigt förslag på hur framtidens tvättstuga skulle se ut. Arkitekterna Christian Wilke, LINK Arkitektur och Ida Mared, Sydark Konstruera har designat konceptet.

– Det har varit en spännande, rolig och ibland svår process. Vi har vi tillsammans skapat ett helt nytt koncept för flerfamiljstvättstugan och vi tror att våra lösningar förstärker det som är bra med den gemensamma tvättstugan, att man kan tvätta effektivt och smidigt och säga hej till grannen samtidigt, säger Christian Wilke.

Vad:     Invigning av Framtidens tvättstuga av Åse Dannestam, projektledare MKB, Magdalena Kuchcinska, Malmö Clean Tech Center och Christian Wilke, arkitekt

När:     Den 4 december klockan 13, därefter visning och genomgång för kunder klockan 16-17

Var:     Södra Grängesbergsgatan 44, Ekostaden Augustenborg

För frågor om pressinbjudan och anmälan om deltagande, kontakta gärna Margaretha Söderström, kommunikationschef MKB, 0701-88 33 55, margaretha.soderstrom@mkbfastighet.se

Fakta/Framtidens tvättstuga
Framtidens tvättstuga har:

• Inbyggda maskiner i låsta skåp
  • Biologisk, lokal rening av tvättvattnet
  • Flexibelt bokningssystem, du bokar tiden du behöver när du behöver den
  • Automatisk dosering av tvättmedel

Tävlingen har varit ett samarbete mellan MKB Fastighets AB, Institutet för hållbar stadsutveckling, Malmö Cleantech City och Miljöförvaltningen genom EU-projektet EKO ERUF. De fyra vinnande företagen: Ida Mared, Christian Wilke med sitt förslag Tvättstuga 2.0, Alnarp Cleanwater Technology, Elektrolux torktumlare och Watreco.

------------------------

Med cirka 23 000 lägenheter och 33 procent av hyresmarknaden är MKB Fastighets AB Malmös ledande bostadsbolag. MKB ägs av Malmö stad.