Kvarteret Skjutskontoret består av 264 nya lägenheter och 5 lokaler som MKB ska bygga i Kirseberg. Arkitekt: PE Teknik & Arkitektur AB.

Pressinbjudan: Välkommen till första spadtag för Skjutskontoret i Kirseberg

Fredagen den 19 januari klockan 15:00 tar kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh första spadtaget för de 264 nya lägenheter som MKB ska uppföra i Kirseberg. Planerad inflyttning sker etappvis 2026-2027.

Skjutskontoret är MKBs största nyproduktionsprojekt i modern tid. På Lundavägen, där Hedbergs Bil tidigare huserade, bygger MKB tre hus med 264 hyresrätter och fem lokaler.

– Jag är glad över att vi kan fortsätta bygga trots betydande utmaningar i omvärlden och att vi kan fortsätta erbjuda attraktiva hyresrätter till Malmöborna. Med Skjutskontoret stärker vi vår närvaro i Kirseberg och östra Malmö, vilket är en del i vår ambition att kunna erbjuda bostäder i alla delar av Malmö, säger MKBs vd Marie Thelander Dellhag.

Trots osäker världsekonomi fortsätter MKB att bygga nytt. Just nu har bolaget fler än 1 000 bostäder i produktion över hela Malmö.

Vad: Första spadtag MKBs 264 nya lägenheter i Kirseberg
När: Den 19 januari 2024, klockan 15:00
Var: Lundavägen 48-52, Malmö
Medverkande: Kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh, MKBs styrelseordförande Leif Jakobsson, MKBs vd Marie Thelander Dellhag, Peabs vd Jesper Göransson

Frågor om pressinbjudan och anmälan om deltagande, kontakta gärna:
Margaretha Söderström, kommunikationschef MKB, 0701-88 33 55, margaretha.soderstrom@mkbfastighet.se

Fakta Skjutskontoret
Bostäder: 264 stycken, 1:or – 4:or
Lokaler: 5 stycken
Energi: Solceller, individuell mätning av vatten och el (IMD)
Klimatpåverkan: Under medelvärdet för Boverkets referensobjekt för flerbostadshus med betongstomme
Arkitekt: PE Teknik & Arkitektur AB
Byggentreprenör: Peab
Planerad inflyttning: 2026-2027
Kollektivtrafik: Östervärns station (tåg), Värnhemstorget (bussar) och den planerade expressbusslinjen mellan Limhamn och Segevång
Skjutskontoret Kirseberg — Mkb (mkbfastighet.se)

MKB är ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag med 370 anställda och ägs av Malmö stad. Med 26 400 lägenheter och 1 000 kommersiella lokaler är vi det största fastighetsbolaget i Malmö med ett värde på runt 48 miljarder kronor. Vi har 32 procent av hyresmarknaden i staden och runt 65 000 Malmöbor bor i en MKB-lägenhet.