Alicia Lööf och Sonja Sjöholm från Karlshögs förskola tillsammans med konstnären Erik Vestman på invigningen av Sommarskuggan på Segevång. Fotograf: Gugge Zelander

Sommarskuggan flyttar in på Segevång – barnen gör avtryck i staden

Från och med augusti får Segevång en ny, stor och ”slemmig”, invånare då den populära SVT-figuren Sommarskuggan kommer pryda en av fastigheterna. Förslaget kom till MKB Fastighets AB från förskolebarnen på avdelningen Pingvinen på Karlshögs förskola som svar på frågan om hur de vill att framtidens stad ska se ut. Under sommaren har barnen, tillsammans med konstnären Erik Vestman, arbetat med sin vision och nu har idén blivit verklighet.

Närmare 1 500 barn från 60 förskolor och grundskolor i Malmö fick i höstas frågan om hur de tror att vi kommer bo i framtiden. Deras svar på frågan presenterades sedan på MKBs bomässa Framtidens hem i februari. Med förankring i Agenda 2030, mål 4, 11 och 16 samt i Barnkonventionen artikel nummer 12 var syftet inte bara att mässan skulle ge inspiration till framtida MKB-projekt. MKB vill även att den ska bidra till att skapa en inkluderande och hållbar stad för alla som bor i Malmö.

– I samband med vårt 75-årsjubileum ställde vi frågan till Malmös barn om hur de vill att Malmö ska se ut i framtiden. Det är ju trots allt de som kommer bo i våra städer under de nästkommande 75 åren. Och en stad som planeras och byggs med stor lyhördhet för barns perspektiv och behov blir en bättre, tryggare och mer tillgänglig stad för långt många fler. Därför är det nu glädjande att vi har inlett förverkligandet av barnens förslag, säger Emma Cedermarker Belec, förvaltningschef på MKB

När barnen på avdelningen Pingvinen på Karlshögs förskola fick frågan fastnade de för hur konst och roliga utemiljöer är viktigt för trivseln i ett område. Som ett resultat blev deras förslag att en skulptur av figuren Sommarskuggan, känd från SVTs program Sommarlov, skulle bli en del av Malmö. Under sommaren har konstnären Erik Vestman, tillsammans med förskolebarnen, arbetat med gestaltningen av skulpturen som nu monterats på en MKB-fastighet i Segevång, på Kronetorpsgatan 84, och invigdes under helgen.

– Vi bjöd in alla boende i området till en invigning som fokuserade på aktiviteter för barnen. Vår förhoppning är att barnen ska känna att de verkligen har en röst och att den kan påverka, säger Frida Persson, Strategisk projektledare hållbarhet, MKB.

MKBs ambition är att fler av barnens förslag ska bli till verklighet, en stad som planeras och byggs med stor lyhördhet för barns perspektiv och behov blir en bättre, tryggare och mer tillgänglig stad för långt många fler. Just nu håller MKB till exempel på med ett projekt för att samla upp och återanvända regnvatten i Oxie – ett förslag som också lyftes på mässan.

För frågor kontakta gärna:
      Frida Persson
      Strategisk Projektledare Hållbarhet, MKB
      frida.persson@mkbfastighet.se

MKB är ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag med 350 anställda och ägs av Malmö stad. Med nästan 26 000 lägenheter och över 1 000 kommersiella lokaler är vi det största fastighetsbolaget i Malmö med ett värde på runt 48 miljarder kronor. Vi har 32 procent av hyresmarknaden i staden och runt 60 000 Malmöbor bor i en MKB-lägenhet.