Sub Rosa 2015 – en offentlig konstoas i Rosengård

Sub Rosa 2015 – en offentlig konstoas i Rosengård

MKB Fastighets AB och Östra Grevie folkhögskolas konst och design elever bjuder in till pressvisning av Sub Rosa – konstavtryck i Törnrosen den 30 maj klockan 13.00-13.30.

Sub Rosa är en återkommande konstutställning i området Törnrosens lummiga kvarter i Rosengård. Tre gånger tidigare har samarbetet mellan MKB och Östra Grevie folkhögskola resulterat i en offentlig utställning med tillfälliga och permanenta verk skapade av skolans elever. Många konstverk finns kvar i området från tidigare års utställningar och detta år har ytterligare elva studenter arbetat med både permanenta och temporära verk.

– Att Sub Rosa skapar nya spännande platser att upptäcka i Rosengård, för både boende och besökare, är kanske den största vinsten. Studenterna har använt områdets karaktär när de har utformat sina konstverk, till exempel har förskolebarn varit delaktiga i ett av konstverken, berättar Åse Dannestam projektledare hos MKB.

Valet att göra Törnrosen till det mest konsttäta området i Malmö knyter an till områdets ursprung då offentlig konst var i fokus redan när området byggdes. Att nu fylla på med fler och moderna konstverk ligger i linje med MKB:s vision om mer konst i sina bostadsområden.

– Alla är hjärtligt välkomna. Vare sig man bara råkar passera, bor i området eller aktivt kommer för att se utställningen. Det är gratis och ger dessutom en fin möjlighet att ta del av vad dagens unga konstnärer arbetar med och tänker på, säger Anna Wessman projektledare på Östra Grevie folkhögskola.

Pressvisning
När: Den 30 maj klockan 13.00–13.30
Var: Mötesplats är vårdcentralen på Bennets väg 17 i Törnrosen, Rosengård
Vad: Information och förhandsvisning av konstverken. Konsteleverna kommer att vara på plats

Invigning
När: Den 30 maj klockan 14.00
Var: Törnrosens amfiteater vid Zlatan Court, Bennets väg 17, Rosengård, Malmö.
Invigningstalare: John Peter Nilsson, chef Moderna museet Malmö och Anna Heide, CSR-chef hos MKB
Vernissage: Den 30-31 maj, klockan 12.00-17.00

Att ta sig till Sub Rosa i Törnrosen:
Följ med en cykelguide. Start från både Moderna Museet och Malmö Konsthall.

Från Moderna Museet till Törnrosen:
Lördag den 30 maj kl.12.30
Söndag den 31 maj kl.14.00

Från Malmö Konsthall till Törnrosen:
Lördag den 30 maj kl.13.00

Promenera eller cykla längs det rosamarkerade cykelstråket från Möllevångstorget till Rosengård

Ta buss 5 eller 35, hållplats Bennets väg

Åse Dannestam, projektledare MKB, 040-313 339
Anna Wessman, projektledare Östra Grevie folkhögskola, 0704-928355
Margaretha Söderström, kommunikationschef MKB, 070-188 33 55

Fakta
Sub Rosa är ett konstprojekt som inleddes läsåret 2007/2008 och genomförs nu för fjärde året. Projektet är ett samarbete mellan Östra Grevie folkhögskola och MKB Fastighets AB i bostadsområdet Törnrosen i Rosengård i Malmö.

Facebook: https://www.facebook.com/2015SubRosa

Blogg: http://subrosa15.blogspot.se

Med drygt 23 000 lägenheter och 1 100 lokaler, till ett värde av 24,2 miljarder kronor, och 33 procent av hyresmarknaden är MKB Fastighets AB en av Sveriges största fastighetsägare. MKB ägs av Malmö stad och har, i kraft av sin storlek och sitt ägarförhållande, ett särskilt ansvar för bostadsmarknaden i Malmö. Bolaget arbetar för att stärka stadens attraktionskraft och utveckling genom nyproduktion och ansvarsfull hyressättning. MKB:s målsättning är att bygga bra bostäder till rimliga priser, skapa socialt fungerande boendemiljöer och skapa mervärden för sina kunder. MKB:s fastigheter förvaltas därför med en stark betoning på ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet.