Tareq Taylor lagar studentvänlig mat under MKB:s Peppturné. Fotograf: Cecilia Wikbladh

Tareq Taylor peppar MKB:s studenter i maj

I maj ordnar MKBs studentverksamhet en repris på förra årets populära peppturné. För att stötta och uppmuntra i pandemins tristess bjuder de studenterna på träning, yoga, walk and talk, after-school och cook along med ingen mindre än Tareq Taylor.

- Förra årets peppturné var väldigt uppskattad, därför gör vi den igen! Vi märker att många studenter behöver uppmuntran, omtanke och socialt umgänge på distans. Vi vill göra vad vi kan för att göra livet lite trevligare för våra studenter, peppa dem och kanske få dem att komma ifrån plugget en stund, säger Catrin Jacobi, studentkoordinator MKB Student.

Peppturnén kan liknas vid en stor påse gott och blandat. Här finns saltsvettig träning, quizz med syrliga inslag och yoga som får kroppsdelar att krulla sig. En av godbitarna är matlagning med Tareq Taylor, tv-aktuell och omtyckt Malmökock. Den 12 maj visar han hur enkelt det är att svänga ihop en god och prisvärd måltid i en digital cook along på Youtube.
- Det blir studentvänlig mat men alla är självklart välkomna. Studenterna får en särskild inbjudan till liveeventet där de kan ställa frågor till Tareq, alla andra kan se det i efterhand den 13-19 maj på https://www.youtube.com/channel/UCI3ufbzwpydXwMMkdLEmtJw, säger Catrin.

Fler hälsofrämjande events
Tareq Taylor är inte den enda kändisen som ger peppturnén lite extra glans. Larry Lindvall, som vunnit VM guld, SM guld och K1 guld i thai och kickboxning, håller även i år i utomhusträningen.
- Vi är glada att vi har Larry med oss i år igen, han och hans träning var populär bland studenterna förra året. Många har en tuff period med tentaplugg samtidigt som de sitter ensamma i små lägenheter, detta är ett sätt att bryta isoleringen, säger Catrin.

Digital yoga och after school
På schemat finns även digital yoga, walk and talk och digital after-school med quizz, chat och annat kul. Peppturnén är digital, förutom promenader och träning som hålls utomhus med lämpligt avstånd. Studenterna behöver anmäla sig till de fysiska träffarna.
- Vi är peppade, nu kör vi, säger Catrin.

Catrin Jacobi, studentkoordinator, catrin.jacobi@mkbfastighet.se 040-313661

Rebecka Veljkovic , studentkoordinator, rebecka.veljkovic@mkbfastighet.se 040-313612

Med 25 300 lägenheter och 1 000 lokaler, till ett värde av 42,2 miljarder kronor, och 32 procent av hyresmarknaden är MKB Fastighets AB ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag. MKB ägs av Malmö stad och har i kraft av sin storlek och sitt ägarförhållande ett särskilt ansvar för bostadsmarknaden i Malmö. Bolaget arbetar för att stärka stadens attraktionskraft och utveckling genom nyproduktion och ansvarsfull hyressättning. MKBs vision, Hem för var och en, är visionen om ett Malmö där varje individ har ett bra boende.