Två värdiga andrapristagare i arkitekttävlingen Europan 11

Två värdiga andrapristagare i arkitekttävlingen Europan 11

Det blev ingen solklar vinnare i den internationella arkitekttävlingen Europan 11 för Malmös del. Idag tillkännager juryn istället två värdiga andrapristagare.
Riksbyggen och MKB Fastighets AB, som lämnade in ett gemensamt tävlingsuppdrag för en tävlingstomt i området i Holma, ser flera goda kvaliteter i båda förslagen.

Tävlingsuppdraget för tomten i Holma är komplext. Det handlar om att med nyproduktion, på ett långsmalt markområde på 90 000 kvadratmeter, knyta samman tävlingstomten med miljonprogramsområdet i väster, Hyllies nya utbyggnadsområde i söder och omkringliggande trafikleder. Utmaningen ligger i att nya barriärer inte ska skapas.

De två förslagen, döpta till Green Grid och Greenish Village, har många goda kvaliteter att arbeta vidare med.

– Både vi och Riksbyggen är nöjda med juryns val. Vi har fått två innovativa förslag som det ska bli spännande att utveckla, tillsammans med arkitekterna och stadsbyggnadskontoret, säger Pål Svensson, fastighetschef MKB.

Green Grid ser till helheten i området och suddar ut gränserna mellan nytt och gammalt på ett önskvärt sätt, inte minst då det gäller kopplingen genom Holma till intilliggande Kroksbäcksparken. Greenish Villages har med sina grupperade punkthus och gröna gårdar potential att lösa problemen med storskaligheten i området.

– Vi kommer att ha workshopar tillsammans med arkitekterna och stadsbyggnadskontoret. Vi vill fånga upp det bästa från de båda förslagen och låta det ingå i det fortsatta arbetet, säger Håkan Samuelsson, regionchef Riksbyggen.

En officiell prisutdelning för samtliga tävlingstomter i Sverige – Malmö, Nynäshamn, Norrköping och Simrishamn – kommer att ske i Malmö i februari. Cirka 150 personer blir inbjudna, inklusive alla prisvinnare.

Arkitekter
Greenish Village: Johan Ahlquist (team leader associate), Metro Arkitekter AB Sverige, Urban Skogmar (associate), Sverige, Carlos Martinez (associate), USA.

Green Grid: Karin Kjellson (team leader associate), Sverige, Malin Dahlhielm (associate), Sverige, Anna Edblom (associate), Sverige.

Håkan Samuelsson, regionchef Riksbyggen, 070-520 09 23
Pål Svensson, fastighetschef MKB, 070-188 37 10

Mer information om de vinnande bidragen, juryns omdömen och pressbilder finns på www.europan.se

Fakta
Europan är en av världens största tävlingar för arkitekter under 40 år. Cirka 2 000 arkitekter, 50 tävlingstomter, fördelade på 18 europeiska länder, har deltagit i årets tävling. MKB och Riksbyggen har gemensamt deltagit med en tomt belägen i området Holma i Malmö. En internationell tävling är ett sätt att få fler innovativa förslag och en möjlighet för Riksbyggen och MKB att bygga fastigheter som ligger i framkanten av utvecklingen inom arkitektur. Tomten i Holma kan ge ett tillskott på upp till 1 100 nya hyresrätter och bostadsrätter, men också verksamhetslokaler och mötesplatser.

--------------------------

Med cirka 22 500 lägenheter och 33 procent av hyresmarknaden är MKB Fastighets AB Malmös ledande bostadsbolag. MKB ägs av Malmö stad.