NY DISTANSKURS! Så blir du en cirkulent - framtidens hållbara konsument

Ny distanskurs lär dig hur du blir framtidens hållbara konsument! Under 15 terminer har vi kört våra populära distanskurser "Konsumtion, miljö & klimat" samt "Men vad ska jag äta då?". Nu vill vi ta det till nästa steg. Därför lanserar vi nu en splitterny distanskurs till hösten 2020 som kommer att lära dig hur du blir en cirkulent - framtidens hållbara konsument!

Sveriges regering har beslutat att Sverige ska ställa om till en cirkulär ekonomi, och i juli 2020 togs en nationell strategi fram för att främja den cirkulära ekonomin. Det långsiktiga syftet är att strategin ska hjälpa till att uppnå målet att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsstat.

Som en del i arbetet med att översätta den här strategin till praktisk handling vill vi dra vårt strå till stacken och har beslutat att erbjuda en helt ny distanskurs som helt fokuserar på cirkulär ekonomi och som riktar sig till privatpersoner.

Som ett komplement till våra två populära existerande distansutbildningar - "Konsumtion, miljö & klimat", samt "Men vad ska jag äta då?" som vi har tillsammans med Studiefrämjandet släpper vi därför nu en tredje distansutbildning som vi kallar "Så blir du en cirkulent - framtidens hållbara konsument"!

Tanken är att utbildningen på ett flexibelt och interaktivt sätt ska ge deltagarna ökade kunskaper om konsumtionens effekter på miljö, hur vi kan främja skiftet till en cirkulär ekonomi, vad prylsvinn är, hur man kan tänka för att bli en cirkulent, samt inspiration och verktyg för att ändra sina konsumtionsmönster. Kursen ges helt på distans och löper över 8 veckor med start hösten 2020.

KURSPLAN HÖST 2020

Kursen pågår under 8 veckor och innefattar 4 delkurser:

• Vecka 40 och 41: Introduktion – konsumtion & hållbarhet
  • Vecka 42 och 43: Cirkulär ekonomi
  • Vecka 44 och 45: Prylsvinn
  • Vecka 46 och 47: Bli en cirkulent

Kursstart: 28/9

Kursavslut: 22/11

Läs mer och anmäl dig till den nya kursen: https://www.medvetenkonsumtion.se/utbildning/distansutbildning/