Nu lanseras Mobilsamåkning – Årets landsbygdsinnovation 2011 – på Adelsö!

Några enkla klick – antingen på datorn eller i mobiltelefonen – och vips har du samordnat din resa med en eller flera andra på ön.

”Vårt mål är att öka gemenskapen på ön samtidigt som vi minskar vår klimatpåverkan”, säger Anita Björk från föreningen Gröna ön Adelsö, som är drivkraften bakom satsningen. "Dessutom tror vi att Mobilsamåkningen kan minska bilköerna, både till färjan och in mot stan", fortsätter hon. "För öborna finns pengar att spara – eller tjäna. Den som kör får betalt och den som åker får betala, allt enligt en överenskommen prislista. Inga pengar byter ägare i bilen, istället får användarna en faktura eller utbetalning varje kvartal”, berättar hon.

Via SMS bekräftar man smidigt bokningar, får svar på sina bevakningar, anmäler förseningar och får påminnelser.

Idén till Mobilsamåkningen uppstod ur den verklighet som byborna i småländska Tolg delar med invånarna i de flesta byar: Dåligt med bussförbindelser, men många som kör bil samma sträckor vid ungefär samma tider. Trots det var det krångligt att få till samåkning. En verklighet som blir onödigt kostsam, både för byborna och för klimatet. Tolgborna tog saken i egna händer och skapade ett lättanvänt samåkningssystem. Tolgs Mobilsamåkning har nu varit igång i drygt 1 ½ år och de byns omkring 500 invånare har samåkt ca 38 000 km – vilket motsvarar nästan ett helt varv runt jorden! Trots närheten till Stockholm delar Adelsö-borna samma problem, dessutom brottas de även med bilköer, både vid färjan och på vägen in mot Stockholm. ”Förutsättningarna för en välfungerande Mobilsamåkning kan knappast bli bättre än på Adelsö”, säger Maja Söderberg, samåkare och initiativtagare till Tolgs Mobilsamåkning. Maja driver numera företaget Mobilsamåkning vars målsättning bl.a. är att sprida Mobilsamåkningen till alla byar, arbetsplatser etc. där behov finns.

Nu på lördag, 24/11 kl. 15.00 i Pannrummet, är det alltså dags att lansera systemet på Adelsö. Systemet har anpassats efter Adelsöbornas önskemål och de har bl.a. fått styra över vilka sträckor man ska kunna samåka, vilka hållplatser som ska finnas, prisnivåer etc. Lanseringen av Adelsö Mobilsamåkning firas med närproducerad bakpotatis, grillade majskolvar, dryck och livemusik! Det Adelsö-anpassade Mobilsamåkningssystemet kommer att presenteras och Adelsö-borna kan registrera sig i systemet på plats och direkt börja boka resor.

Kontaktpersoner:

Anita Björk, Gröna Ön Adelsö