Killarna som gör "kallt kaffe" hett i Sverige

Iskaffe och cold brew är det snabbast växande dryckessegmentet i både USA och UK. 2017 var den globala marknaden värd 191 miljarder SEK och förväntas överstiga 367 miljarder SEK år 2025 i takt med att allt fler konsumenter inser fördelarna med svalkande cold brew-kaffe. Trenden är något som det svenska kaffebolaget Mode Cold Brew tar vara på. Bakom bolaget står Sean Eriksson, Fabian Wendt samt deras nära vän, tillika bolagets första investerare, Tim “Avicii” Bergling.

De tre vännerna tröttnade på sötade och kemiska energidrycker. Borde det inte finnas ett bättre alternativ? Magnus Lydbäck, en Hollywood-baserad svensk personlig tränare tipsade om cold brew. Det var början till det nytänkande kaffeföretaget som idag är ledande inom premium cold brew-kaffe i Sverige.

“När vi startade Mode 2016 visste ingen i Sverige vad cold brew var. Vi köpte de bästa AA-kaffebönorna från Kenya, kallbryggde i flera timmar och tappade sedan direkt på flaska. Vårt mål var att förse marknaden med ett bättre alternativ, men istället förändrade vi hela sättet att konsumera kaffe på.” -Sean Eriksson, marknadschef och medgrundare.

Med sin innovativa och egenutvecklade kallbryggningsmetod har Mode skapat ett kaffe av högsta kvalitet, med fokus på smak och hållbarhet, smart förpackat i enlitersförpackningar. Hemligheten ligger i det noggrant utvalda ekologiska arabicakaffet. Bönorna kallbryggs i 16 timmar i filtrerat vatten, vilket resulterar i en len och naturligt söt kaffesmak, utan den bitterhet som vanligtvis uppstår i varmbryggt kaffe.

Modes kaffe har hyllats av några av världens främsta baristor och bartenders, tack vare möjligheten att blanda godare och framför allt snabbare kaffebaserade drinkar, som Espresso Martini och Islatte.

“I takt med att allt fler konsumenter efterfrågar kalla kaffedrinkar såg vi en möjlighet att tillgodose ett tydligt behov på marknaden. Modes kaffe tillåter bartenders och baristor att snabbt och flexibelt servera sina kunder en produkt av allra högsta kvalitet, utan att behöva genomgå den vanligtvis omständliga processen att framställa drinkar med hjälp av kaffemaskiner.” –Fabian Wendt, vd och medgrundare.

Privatpersoner får möjligheten att bli delägare

Mode Cold Brew har nu en crowdfunding-kampanj på FundedByMe. Målet med kampanjen är att samla in kapital i syfte att skala upp försäljning och att ta bolagets unika produkter internationellt till nya och större marknader. För så lite som 1500 kr får nu alla kaffeälskare möjligheten att hjälpa oss revolutionera kaffeindustrin även utanför Sveriges gränser.

”Tack vare FundedByMe kan vi erbjuda alla som följt och stöttat oss genom åren en möjlighet att bidra till att sprida Mode över världen och tillsammans revolutionera kaffebranschen.” – Fabian Wendt, vd och medgrundare.