Allians för Skåne: Är Henrik Fritzon mogen uppgiften att leda Region Skåne?

Allians för Skåne: Är Henrik Fritzon mogen uppgiften att leda Region Skåne?

Henrik Fritzon, Socialdemokraternas gruppledare i Region Skåne, säger i media i dag att han avgår om Socialdemokraternas och Miljöpartiets gemensamma – och ännu okända – budgetförslag inte antas i regionfullmäktige senare i höst. Detta redan innan han har tillträtt som regionstyrelsens ordförande.

Det är ett häpnadsväckande uttalande. Henrik Fritzon hävdar att han sedan valdagen har försökt att få till stånd ett samarbete med ett eller flera av allianspartierna för att säkra en majoritet i regionfullmäktige. Anledningen till att han inte har lyckats få till ett samarbete är för att han inte har kommit med ett seriöst förslag som allianspartierna kan ställa sig bakom. I rollen som regionstyrelsens ordförande finns ett ansvar att se till så att de förslag som läggs fram till fullmäktige har stöd av fler ledamöter än andra alternativ.

Henrik Fritzon kan inte förvänta sig att få stöd för förslag som en majoritet av regionfullmäktige är emot. Han måste lägga fram förslag som det är rimligt att anta kommer att få stöd. Annars är det bara slöseri med medborgarnas pengar och regionfullmäktigeledamöternas tid.

Henrik Fritzon nämner särskilt sitt förslag om skattehöjning och menar att han inte kan styra Region Skåne utan en skattehöjning på 35-40 öre per intjänad hundralapp. I går behandlade regionstyrelsen delårsrapporten för januari-augusti. Den visar tydligt att Region Skånes ekonomi är starkare än någonsin. Nettolåneskulden har minskat med två tredjedelar på bara ett år, prognosen visar ett överskott på 863 miljoner kronor, 239 mkr bättre än budgeterat, och samtliga finansiella mål har uppnåtts. Detta samtidigt som tillgängligheten till den skånska sjukvården har blivit bättre och vi har fått 436 nya medarbetare sedan samma tidpunkt förra året. Ladan är full, bordet är dukat och de ekonomiska förutsättningarna för att styra Region Skåne har aldrig varit bättre.

Det enda Henrik Fritzon visar med sitt uttalande är att han inte verkar vara mogen uppgiften att bli regionstyrelsens ordförande. Det återstår att se om han kan ändra på den bilden.

Mer information och kommentarer:
Tel: 0705-08 32 33

Gilbert Tribo (FP)