​Ambulanser, patienthotell, prioriteringar och sjuksköterskebrist

​Ambulanser, patienthotell, prioriteringar och sjuksköterskebrist

Inför regionfullmäktige den 24 februari har Moderaterna lämnat in flera frågor till regionstyrelsens ordförande Henrik Fritzon (S). Det handlar bland annat om ambulanser, patienthotell, prioriteringar och sjuksköterskebrist.

– I budgetbeslutet för 2015 slogs det fast ”att all ambulansverksamhet i Skåne ska återtas i egen regi”, säger regionrådet Carl Johan Sonesson (M), 2:e vice ordförande i regionstyrelsen. Någon sådan har vi dock inte sett, samtidigt som vi vet att den egna ambulansverksamheten inte precis har skåpat ut den upphandlade. Snarare tvärtom.

– Under valrörelsen lovade Henrik Fritzon gång på gång att patienthotell och familje-BB i Malmö skulle öppnas på nytt, säger Stefan Lamme, 2:e vice ordförande i delregionala sjukvårdsnämnden Sus. Nåra planer på det har vi dock inte sett. Hur blir det?

– Sedan verkar Henrik Fritzon ha svårt med prioriteringarna, konstaterar Carl Johan Sonesson. Han meddelade nyligen att han har kallat till ett akut krismöte om vårdplatserna i Helsingborg och att han hoppades få tid för det mötet inom ”de två närmaste månaderna”. Ordet ”kris” verkar ha tappat sin betydelse för Henrik Fritzon, vilket man kanske kan förstå efter alla hans hårda ord i valrörelsen.

– En annan fråga som Henrik Fritzon har talat mycket om är sjuksköterskebristen, säger Caroline Wessel, 2:e vice ordförande i personalnämnden. Men när vi föreslår skarpa åtgärder vill han hellre hålla på pengarna. Plötsligt är det inte bråttom att göra allt det han tidigare talade om. Det tänker jag fråga honom om.

regionråd i opposition och 2:e vice ordförande i regionstyrelsen

Stefan Lamme (M)