Banden blir snabbt fler

Banden blir snabbt fler

Bredbandsutbyggnaden i Skåne är strategiskt viktig. Fibernät förbättrar skåningarnas möjligheter att arbeta och studera på distans, och ökar tillgängligheten till en rad samhällstjänster. Det gör att Skåne blir mer attraktivt, vilket det finns en bred insikt om. I Landskrona ansluts nu allt fler av småbyarna, i Höör finns redan god tillgång till bredband och i Staffanstorp firas på tisdagskvällen (2/9) att kommunen har anslutit ett första bostadsområde till sitt öppna stadsnät.

-  Staffanstorp är en av de 17 skånska kommuner som är klara med sina bredbandsstrategier och ligger därför väl framme i arbetet för att ge invånarna nödvändig tillgång till snabbt bredband, säger regionrådet Pontus Lindberg (M), tillika ordförande för nybildade Skånskt Bredbandsforum.

Skånskt Bredbandsforum samlar beslutsfattare och experter för att förverkliga målet i den skånska bredbandsstrategin att 95 procent av alla hushåll och företag senast 2020 ska ha tillgång till minst 100 Mbit/s.

-  En viktig uppgift är att i samverkan med flera olika aktörer förverkliga utbyggnaden och sprida insikter om hur viktigt det är att Skåne ligger i framkant av utvecklingen.

-  Ingen kan fixa allt i Skåne, men om vi hjälps åt når vi målet, avslutar Pontus Lindberg.

Mer information och kontakt:

Regionråd
Ordförande i regionala tillväxtnämnden