Cancermiljard, unga i jobb och fler vårdval

Cancermiljard, unga i jobb och fler vårdval

Moderaterna i Region Skåne har presenterat sitt valmanifest 2014 och premiärvisat sin valfilm om cancermiljarden. Manifestet fokuserar på att förbättra möjligheten för alla skåningar att växa och välja det liv de själva önskar. Tre frågor lyfts fram:

Cancermiljarden

En kraftig satsning mot cancer. Under de kommande fyra åren ska cancervården få utökade resurser inom den finansiella ramen. Målet är att Skåne ska bli ett internationellt föredöme inom cancervården. Det handlar om förebyggande insatser, förbättrade diagnostiska metoder, garanterad vårdtid, införande av kontaktsjuksköterskor, rehabiliteringsinsatser och vård i livets slutskede. Se mer på cancermiljarden.se.

Unga i jobb

Fler unga ska få en jobbchans genom ett samarbetsprojekt med de 33 skånska kommunerna syftande till att förbättra matchningen på arbetsmarknaden. Dessutom ska en permanentning och utökning göras av både den jobbsatsning som provats i Jobbpaketet – som i år har engagerat 400 unga – och av konceptet studentmedarbetare.

Fler vårdval

Utöver de vårdval som har införts och som har ökat såväl patientmakten som de vårdanställdas möjlighet att byta arbetsgivare, vill Moderaterna införa ytterligare fem vårdval för personer med funktionsnedsättning, psykiatri i öppenvård, barnläkare, öron-näsa-hals och förlossningsvård.

-  Cancermiljarden är den viktigaste strategiska satsningen i Region Skånes historia, säger regionstyrelsens ordförande Pia Kinhult. Vi vill genomföra en helhetssatsning på cancerområdet som får stor effekt på livskvaliteten i Skåne.

-  Vi vill också framhålla vår Sverigeunika satsning på Diagnostiskt center i Kristianstad som en måttstock på hur arbetet mot cancer ska bedrivas, säger regionrådet Carl Johan Sonesson. Skånes bästa cancerdetektiver jobbar där med att ställa diagnos på svårdefinierade problem. Centret har visat sig mycket framgångsrikt och patienterna har känt att deras oro har tagits på allvar.

-  Men vi måste också komma ihåg att det är jobb och tillväxt som ger förutsättningar för välfärd och välstånd, säger regionrådet Pontus Lindberg. Här har Region Skåne ett stort ansvar som Skånes störste arbetsgivare. Genom att ge fler unga möjlighet att prova på arbetslivet förstärks den positiva trenden på den skånska arbetsmarknaden. Vi har förslagen på hur det ska bli ännu bättre.

-  Under den period Moderaterna har suttit med i majoriteten i Region Skåne har vi konsekvent ökat skåningarnas inflytande över sin vård, säger regionrådet Stefan Lamme. Det har varit både populärt och effektivt. Vården har blivit snabbare, bättre och mer följsam när makt flyttats från politiker till patienter. Tack vare vårdvalen har köerna kortats från år 2005 då 12 500 patienter väntade i mer än 90 dagar för operation mot dagens 2000 i kö. Därför vill vi införa fler vårdval.

Mer information och kontakt

Pia Kinhult (M)
Regionstyrelsens ordförande
Nås genom pressekreterare Johan Folin, tel: 0721-99 83 85.

Regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden

Regionråd och ordförande i regionala tillväxtnämnden

Stefan Lamme (M)
Regionråd och ordförande i vårdproduktionsberedningen