Carl Johan Sonesson (m): Stängda gränser och PCR-test är inte lösningen

Carl Johan Sonesson (m): Stängda gränser och PCR-test är inte lösningen

Igår, den 22 december, föreslog den danska sundhedsmyndigheden att alla som reser in i Danmark ska uppvisa negativt Covid-test. Tue David Bak, VD för Greater Copenhagen, och Carl Johan Sonesson (m), ordförande för Greater Copenhagen, erkänner nödvändigheten i att begränsa smittspridningen, men menar att stängda gränser och PCR-test inte är en hållbar lösning. En nedstängning av Danmark kan, menar de, få svåra konsekvenser för samarbetet i Öresundsregionen. Stränga kontroll- och testkrav kan innebära att det återigen är arbetspendlarna och det dansk-svenska samarbetet som drabbas.

• Svenska gränspendlare är av avgörande betydelse för både den danska och den svenska ekonomin. Vi uppmanar myndigheterna att ha gränspendlarna och det viktiga samarbetet i Öresundsregionen i åtanke när de fattar beslut om ytterligare Corona-restriktioner. Att kräva PCR-tester är i praktiken att likställa med att omöjliggöra gränspendling. Det får också konsekvenser för skåningarnas tillgång till Kastrup, som idag fungerar som både utrikes- och inrikesflygplats för hela Sydsverige, säger Carl Johan Sonesson, ordförande för Greater Copenhagen och regionstyrelsens ordförande i Region Skåne. Det dansk-svenska samarbetet och Öresundsregionen som en funktionell arbetsregion bör värnas.

Moderaterna i Region Skåne styr Region Skåne tillsammans  med övriga allianspartier sedan valet 2018.

Läs mer på alliansens webbsida: alliansforskane.se