Den tunga trafiken behöver ledas om i Tomelilla!

Den tunga trafiken behöver ledas om i Tomelilla!

Tomelilla har både många företagare som är beroende av tunga fordon i sin verksamhet och ett geografiskt läge som gör att många tunga fordon passerar genom kommunen. Detta är i grund och botten väldigt bra men ställer också krav på planeringen av infrastrukturen för att fungera. Många tunga fordon på för små vägar innebär en risk både för trafikfaran och köbildning. Moderaterna i Tomelilla och Region Skåne är fast beslutna om att hitta en lösning som både främjar åkeriverksamhet och lantbruk samtidigt som de boende vid de små vägarna inte drabbas.

- Tung trafik som kör på alldeles för små vägar blir en trafikfara för både de på och bredvid vägen. Dessutom under främst sommaren riskerar bilköerna att stoppa blåljusfordon från att kunna komma fram snabbt. Jag är glad att tillsammans med Region Skåne kunna göra gemensam sak för att se till att lösa detta, säger Per-Martin Svensson (M) Kommunstyrelsens ordförande i Tomelilla.

- Vi vet att Skåne är en transitregion för trafik både till och från Europa. Då måste vi se till att våra kommuner får rimliga förutsättningar att hantera detta utan att deras vardagstrafik ska störas, säger Anna Jähnke (M) Regionråd och ordförande för regionala utvecklingsnämnden i Skåne.

- Ska kollektivtrafiken kunna gå i tid sätter det också krav på vägarna och trafiken. Våra resenärer förväntar sig korta resetider och därför behöver vi se till att det inte skapas köer när bussar, lastbilar och andra fordon ska vara på vägarna samtidigt, säger Carina Zachau (M) Ordförande i kollektivtrafiknämnden Skåne.

För ytterligare information kontakta:

Per-Martin Svensson (M)

kommunstyrelsen ordförande i Tomelilla

Mobil: 0709-958255

per-martin.svensson@tomelilla.se

Anna Jähnke (M)

Regionråd och ordförande Regionala Utvecklingsnämnden

Anna.Jahnke@skane.se

Carina Zachau (M)
Ordförande i kollektivtrafiknämnden, Region Skåne

Carina.zachau@skane.se

Moderaterna i Region Skåne styr Region Skåne tillsammans  med övriga allianspartier sedan valet 2018.

Läs mer på alliansens webbsida: alliansforskane.se