Ersätt regionerna för Coronapandemin!

Ersätt regionerna för Coronapandemin!

Coronapandemin slår hårt mot de svenska regionerna. Kostnader i sjukvård och kollektivtrafik ökar samtidigt som intäkterna faller. Riksdag och regering diskuterar nu ersättning till regioner och kommuner. Bortsett från riktade stöd, som till intensivvård, tycks man räkna med den vanliga fördelningsnyckeln där kommunerna får en större del. Det behövs riktade stöd till regionerna. Vi kan i dag se att det behövs ett väsentligt högre stöd, minst dubbelt så stort som hittills aviserats.

Moderaterna i Region Skåne vill understryka att regionerna bär tunga kostnader och att slentrianmässig fördelning kan underskatta behoven. Vilket inte betyder att inte också kommunerna har stora extraordinära kostnader.

– Regionerna tar ett stort ansvar och bär en tung börda. Vi ser hur kostnaderna stiger samtidigt som intäkterna faller, säger Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande. Det är av yttersta vikt både för Coronabekämpningen och den framtida sjukvården att kostnaderna kompenseras av staten. Vi riskerar att få stora köer. Samtidigt sviktar skatteunderlaget, enligt beräkningar i dag med över 500 miljoner, kanske mer.

– Det skånska näringslivet blöder, konkurser och varsel är rekordhöga i Skåne, säger Anna Jähnke (M), ordförande i regionala utvecklingsnämnden. Det behövs friare möjligheter att använda både statliga stödmedel och EU-fonder. Vi har redan skapat en företagsakut och skjutit till mer resurser till Almi, samtidigt som vi arbetar på att få fler regionala åtgärdspaket på plats. Men staten behöver också öka vuxenutbildning och kompetensstärkning av uppsagda och permitterade, detta måste ske nu.

– Den skånska sjukvården rustar nu för att ta hand om Covidpatienter, säger Anna Mannfalk (M), regionråd och vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden. Intensivvårdsplatserna byggs ut kraftigt, men det har också snabbt kommit nio mobila team på plats för att stödja kommunerna med hemsjukvård. Detta samtidigt som kostnaderna för förbrukningsmaterial rakar i höjden. Att folktandvården håller stängt för icke-akuta åtgärder kostar oss 280-300 miljoner i intäkter,.

– Skånetrafiken har förlorat 40 procent av resenärerna, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden. Vi tappar 5 miljoner om dagen sedan tre veckor tillbaka, samtidigt som det är svårt att anpassa trafiken till de färre resenärerna, bland annat av smittskyddsskäl. Det blir på en hel månad upp emot 150 miljoner. Fortsätter det till sommaren tappar vi upp emot en halvmiljard på intäkterna. Om även hösten det dubbla.

Många utgifter ökar. En så basal sak som att stänga ner Operan av smittskyddsskäl, vilket gjordes tidigt, kostar 30 miljoner. Ensamåkning vid sjukresor ökar kostnaderna.Ökad sjukfrånvaro och behov att bemanna mottagningstält och sjukvårdsupplysning likaså.

Moderaterna i Region Skåne styr Region Skåne tillsammans  med övriga allianspartier sedan valet 2018.

Läs mer på alliansens webbsida: alliansforskane.se