Carina Zachau (M) ordförande i Kollektivtrafiknämnden

Gratis munskydd i Skånetrafiken

En enkätundersökning som Ekot på Sveriges Radio gjort visar att samtliga regioner upplevt trängsel i kollektivtrafiken under pandemin. I anslutning till Ekots undersökning väcks återigen frågan om obligatoriska munskydd i kollektivtrafiken. Detta är praxis i ett stort antal länder, bland annat i Frankrike, Storbritannien och Italien. Också EU:s smittskyddsmyndighet ECDC rekommenderar användande av munskydd i järnvägstrafiken.

Skånetrafiken erbjuder sedan en vecka gratis munskydd till de resenärer som har någon form av periodbiljett.

-Det ska vara tryggt att åka kollektivt i Skåne, säger Carina Zachau, ordförande i Kollektivtrafiknämnden. Sedan tidigare har Skånetrafiken satt in extra tåg och bussar på avgångar med risk för trängsel. På Skånetrafikens hemsida och i vår app kan resenärer se vilka linjer som är hårdast belastade. Att erbjuda gratis munskydd för dem som känner oro känns som en självklarhet och är helt i linje med våra tidigare åtgärder. Munskydd är absolut inget krav för att åka med Skånetrafiken, utan ett erbjudande till våra resenärer. De som känner ett behov av munskydd är välkomna att hämta ut sådana på Skånetrafikens kundcenter.

Carina Zachau (M)

Regionråd och ordförande i Kollektivtrafiknämnden

telefon: 072 467 49 83

Moderaterna i Region Skåne styr Region Skåne tillsammans  med övriga allianspartier sedan valet 2018.

Läs mer på alliansens webbsida: alliansforskane.se