​Hur kommer Henrik Fritzon agera om vårdköerna börjar öka?

​Hur kommer Henrik Fritzon agera om vårdköerna börjar öka?

I den rödgröna regeringens budgetförslag avskaffas kömiljarden. Av budgeten framgår inte vilka andra åtgärder regeringen vill se för att stimulera landstingen att hålla ner väntetiderna i sjukvården. Kömiljarden har verkligen satt fokus på tillgänglighetsfrågorna och är en viktig framgångsfaktor till att köerna har minskat kraftigt i Skåne. Från 12 500 väntande patienter till operation längre än 90 dagar år 2005 till dagens cirka 3 000 patienter. Det är en resa som Region Skåne ska vara stolt över. År 2012 fick Region Skåne 100 miljoner i utdelning från kömiljarden och 165 miljoner år 2013. Dessa pengar fördes tillbaka till verksamheten och kom på så sätt skåningarna till del. Med anledning av detta ställer Carl Johan Sonesson (M) på regionfullmäktiges sammanträde i morgon 25/11 följande fråga till regionstyrelsens ordförande Henrik Fritzon (S):

– Kommer du att agera för att regeringen återinför kömiljarden om det visar sig att landstingens väntetider ökar under 2015?

En nyckel till ett gott resultat i den skånska sjukvården är att regionen kan locka tillräckligt många kvalificerade medarbetare. Det är stor sjuksköterskebrist i Skåne generellt och på SUS specifikt. Det rör sig om ungefär 300 sjuksköterskor som fattas i hela regionen och på SUS är det drygt 130 vakanta tjänster. Carl Johan Sonesson (M) ställer därför följande fråga till Henrik Fritzon på regionfullmäktige i morgon, 25 november:

– Görs det något aktivt från regionledningens sida vad gäller att locka till sig danska sjuksköterskor som går arbetslösa?

Mer information och kommentarer:
Regionråd och andre vice ordförande i regionstyrelsen