Kräver särskild granskning av "oskuldskontroll"

Kräver särskild granskning av "oskuldskontroll"

En särskild granskning måste ske av den vårdcentral i Malmö som TV4:s Kalla Fakta uppger har gått med på att utföra en så kallad "oskuldskontroll".

– De kvinnor som drabbats av detta har förstås utsatts för enorma kränkningar och övergrepp. Kvinnor som blivit utsatta för detta får gärna höra av sig till oss så att vi kan gå till botten med problemet så att de får upprättelse och så att vi kan se till att det inte händer någon annan, säger Ulrika Heindorff (M), andre vice ordförande i beredningen för primärvård, psykiatri och tandvård i Region Skåne.

Moderaterna i Region Skåne begär nu att en särskild utredning görs dels av den aktuella vårdcentralen och läkaren, men också en kontroll för att undersöka om det finns fler vårdcentraler i Skåne där detta förekommer. Även Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, bör göra en granskning.

Mer information och kommentarer:
Ulrika Heindorff (M)
Andre vice ordförande i beredningen för primärvård, psykiatri och tandvård i Region Skåne