Kroppskameror för utsatta vårdanställda

Kroppskameror för utsatta vårdanställda

En majoritet i Region Skånes styrelse röstade för det moderata förslaget om att utrusta medarbetare med kroppskameror där så behövs. Vakter och sjukvårdspersonal i utsatt position får därmed en högre trygghet. För förslaget röstade Allianspartierna och SD.

– Det är ett stort steg framåt.  2017 registrerades 2 963 händelser i de tre stora sjukhusförvaltningarna. Det är mer än åtta händelser om dagen, säger Carl Johan Sonesson (M), regionråd i opposition. Av registrerade händelser på sjukhuset i Malmö gällde 79 procent stökig person samt hot och våld.

Kroppskameror infördes som en lugnande åtgärd för väktare vid akuten på privata S.T Görans sjukhus i Stockholm och resultatet blev så bra att Stockholms länslandsting går vidare på övriga sjukhus. Och nu sluter region Skåne upp.

– Personalen på akutmottagningarna utför ett viktigt arbete, men ett som ofta förbisett och ibland farligt, säger Carl Johan Sonesson (M). Jag tror att vi i nästa steg måste bygga på med att stänga sjukhusområdena för obehöriga på kvällar och nätter. Stödet även för dessa så kallade gated hospitals kommer att öka.

Mer information och kommentarer:

regionråd i opposition, 2:e vice ordförande i regionstyrelsen