Carl Johan Sonesson (M) och John Roslund (M) provar kroppskameror och skyddsväst.

Kroppskameror skapar trygghet i vården

På torsdag den 31 maj tar regionstyrelsen i Region Skåne beslut i Moderaternas initiativärende om ”Gated Hospitals”. Inför detta fördjupar Carl Johan Sonesson (M) och John Roslund (M) sig idag ytterligare i området säkerhet för sjukvårdspersonal. Särskilt fokus ägnas åt kroppskameror och hur både säkerhets- och vårdpersonalens trygghet kan öka med denna typ av lösningar.

– Vi har tagit intryck av Alliansen i Stockholms läns landsting, där man arbetat framgångsrikt med olika kameralösningar. Sedan kroppskameror infördes på S:t Görans sjukhus i Stockholm har incidenter med hot och våld minskat. Också på bussar har incidenter gått från flera hundra ärenden till i princip noll. Jag tycker att all personal som befinner sig i utsatta situationer på våra sjukhus ska ha möjlighet att kunna bära kroppskamera, säger Carl Johan Sonesson (M), regionråd i opposition.

Kroppskameror innebär att bäraren kan välja att slå på kameran vid en möjligt hotfull situation. Kameran visar en display med inspelningen mot den hotfulle personen och samtidigt lagras filmen krypterat. Syftet är förutom bevis vid händelse, framförallt att förebygga brott genom transparens. Studier vid Barnsley Hospital i Storbritannien visar att våld och aggression mot vårdpersonal minskade med 80 procent efter införandet av denna typ av kameror.

– Utifrån den hotbild vår akutpersonal idag upplever på flera av våra skånska sjukhus är det nödvändigt att vi visar handlingskraft och hittar smarta sätt att öka tryggheten. Kan kostnaderna för larm och hantering av incidenter minska genom att brott förebyggs så är det ett extra plus såklart, säger John Roslund (M), gruppledare för Moderaterna i sjukvårdsnämnd Kryh och politiker i Malmö kommun.

– Vi bor båda i Malmö och ser den alltmer hotfulla bilden, i både sjukvården och kollektivtrafiken. När vi nu ser att det går med enkla medel att åtgärda problemet, så är det hög tid att också göra det, säger Carl Johan Sonesson (M).

Mer information och kommentarer:

regionråd i opposition, 2:e vice ordförande i regionstyrelsen