Malmö Airport - Sturup - drabbas, inte Kastrup. Foto: PROHåkan Dahlström, (CC BY 2.0)

Låt flygskatten kraschlanda!

Regeringen lägger trots att förslaget tycks sakna stöd i riksdagen en proposition om flygskatt. Det kommer att innebära, om förslaget trots allt går igenom,  att resor inom Europa beläggs med 80 kronor och interkontinentala flygturer.

– Det är ren symbolpolitik där det viktigaste är att peka finger mot flyget, inte åstadkomma något, säger Pontus Lindberg (M), regionråd i opposition i Skåne och andre vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden. En regering som lägger förslag den vet inte kommer att gå igenom i riksdagen har lämnat den dagliga skötseln av landet och gått in i valkampanjläge. Kanske vill man förlora frågan för att ge Miljöpartiet alibi.

För södra Sverige kan man förvänta sig en än tydligare överflyttning av de långa flygresorna till Kastrup. Flygplatserna i södra Sverige kommer att märka av den konkurrensen. Överlag kan man förmoda att direktflyg till USA och Asien blir ovanligare.

– Närheten till Köpenhamns flygplats i Kastrup gör förstås att förslaget blir mindre märkbart för resenärerna från Skåne, säger Pontus Lindberg (M). Men det är inte så här beslut ska tas. beskattningen av internationell trafik görs lämpligast inom EU. Om särskilda punktskatter och nationella regleringar är olika blir resandet mindre rationellt. Det är lika bra att låta flygskatten kraschlanda.

regionråd i opposition och 2:e vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden